چکیده:
مطالعه حاضر با طرح ترکیبی ازنوع همسوسازی و مدل تبدیل داده ها انجام شده است. در بخش کمی با استفاده از چک لیست محقق ساخته داده های مورد نیاز، گرد آوری ؛ و با روش فرای و شاخص گانینگ سطح خوانایی متن فارسی پایه اول ارزیابی شد. در بخش کیفی با روش مصاحبه ، اطلاعات گردآوری، خلاصه، و در نهایت به داده های کمی تبدیل شدند. جامعه آماری تحقیق در بخش کیفی مشارکت کنند گان بالقوه، معلمان پایه اول شهرستان سپیدان بود که 75 معلم با روش نمونه گیری هدفمند به عنوان مشارکت کنندگان پژوهش انتخاب شدند. نتایج تحقیق شان داد در کتاب نگارش تمرین های واج شناختی از نوع تقطیع و ترکیب بیشتر مورد توجه بوده است و در کتاب خوانداری از مهارت های مهم واج شناختی غفلت شده است.
Considering the important role of first grade Persian books in starting to learn reading and writing skills, the purpose of this study is to investigate the main elements such as "desirability of keywords", "text readability level" and "role of images" of first grade Persian books. This study is a mixed method of Triangulation type, and a model of data transform. In the quantitative section, used the researcher-made checklist, data related to keyword quality, the level of attention to phonological awareness skills, was collected; The reading level of reading text was evaluated and analyzed by Fry method and Gunning index. In the qualitative part, with the method of organized interview, the information was collected, summarized, and finally turned into quantitative data. Then the results of the two quantitative and qualitative sections were compared, matched and interpreted. The statistical population of the research was first grade teachers in the quantitative part of first grade Persian books and in the qualitative part of potential participants. 75 teachers were selected as the participants of the research by purposive sampling method. The results showed that in the book of writing phonological exercises of the type of fragmentation and composition, more attention has been paid and in reading the book, important phonological skills have been neglected. Persian book keywords were simple and understandable for students, but a small number of these keywords were used in the textbook. The pictures in the book are mostly used by teachers with the aim of attracting attention and motivating students.
خلاصه ماشینی:
نتايج تحقيق شان داد در کتاب نگارش تمرين هاي واج شناختي از نوع تقطيع و ترکيب بيشتر مورد توجه بوده است و در کتاب خوانداري از مهارت هاي مهم واج واژگان کليدي : آگاهي واج شناختي ، کليد واژه ، فراي، شاخص گانينگ ، سطح خوانايي مقدمه کتاب درسي ابزاري است که به عنوان منبع استاندارد اطلاعات براي مطالعه رسمي يک موضوع و ابزاري براي آموزش و يادگيري استفاده مي شود.
بخش نگاره ها فرصت مناسبي است تا آگاهي واج شناختي دانش آموزان را تقويت و ميزان حساسيت شنيداري آنها را نسبت به حروف 1- Educational Research and Planning Organization الفبا افزايش دهد تا در بخش ها بعدي کتاب و در تدريس حروف الفبا دانش آموزان از مهارت شنيداري مطلوبي برخوردار باشند(٢٠٠٣ ,Teacher's guidebook(.
نتايج تحقيق خزائي و همکاران ( Khazaei et al٢٠١٨,) در تحليل تصاوير کتاب فارسي پايه اول نشان داده است کتاب فارسي پايه اول از نظر اصول تصويرگري در رعايت مفاهيم رواني رنگها با توجه به شرايط کودکان ، در اين سن داراي نقايصي بوده و نيازمند بازنگري و 1Progress in international reading literacy study تغيير و اصلاح محتواي تصويري برخي از دروس مي باشد.
در جدول شماره (١) شش ويژگي بيان شده است که هر کدام از کليد واژه هاي انتخابي معلم در تدريس اگر اين شش ويژگي را داشته باشند از کيفيت مناسب برخوردار هستند و مي توانند به خوبي فرايند تدريس و يادگيري حروف الفباي فارسي را براي دانش آموزان پايه اول تسهيل کنند(٢٠١٦,Zandi(.