چکیده:
پژوهش حاضر با هدف واکاوی ویژگیهای برنامه درسی مبتنی بر خلاقیت در دوره ابتدایی انجام گرفته است. رویکرد پژوهش حاضر، کیفی و از نوع اسنادی بود. جامعه پژوهش شامل اسناد مکتوب داخلی وخارجی انجام شده درحوزهی برنامه درسی وخلاقیت دربازه زمانی 2000 تا 2019 و روش نمونهگیری به صورت هدفمند مبتنی بر ملاک بود. در پژوهش حاضر از رویکرد NCT جهت تحلیل محتوای استقرایی دادهها با استفاده از نرمافزار ATLAS.ti استفاده شد. یافته های به دست آمده نشان داد که طراحی برنامه درسی (اهداف، محتوا، راهبردهای یاددهی- یادگیری، مواد ومنابع آموزشی،گروهبندی یادگیرندگان،فعالیتهای یادگیری، فضا، زمان وارزشیابی)باید به گونهای باشدکه تمامی عناصرآن حول محورپرورش وتوسعه خلاقیت باشد. دراین مسیرنقش هرکدام ازمولفههای برنامه درسی نباید موردغفلت واقع شود.
This research has been done with the aim of investigating the emphasis of second grade textbooks on the concept of imagination. The research method of the present study is the analysis of the content of the category, which was carried out using the total number method, and the statistical population includes all the books of the second grade. The tool for collecting information in this project is the checklist for measuring the components of the researcher's imagination and the unit of analysis is the subject. Data analysis was done using descriptive statistics and chi-square test. The results showed that among the components of imagination, the representation of ideas has the most frequency and the component of unfamiliarizing familiar concepts has the least frequency. Also, the results of the chi-square test showed 95% confidence that between the second grade textbooks in terms of the amount of attention to the concept of imagination There is a significant difference. Based on these results, it seems necessary to revise the textbooks, especially in the Quran, Farsi, and experimental sciences, in order to pay attention to the components of the ability to identify, predict, and make concepts unfamiliar..
خلاصه ماشینی:
دراین مسیرنقش هرکدام ازمولفههای برنامه درسی نباید موردغفلت bstract> Journal of Research in Elementary Education Volume 4, Issue 7, Spring and Summer 2022, Pages:1 - 19 A reflection on the features of the creativity-based curriculum in elementary school sedighe yasemi, ali Hosseinikhah, marjan kian 1.
Associate Professor, Department of Curriculum Studies, Kharazmi University, Tehran, Iran {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} مقدمه باتوجه به مطالبات فزاینده محلی وجهانی قرن بیست ویکم – که عمدتا ًناشی ازتغییرات سیاسی،پیشرفتهای فناوری،رشد اقتصادی ورفاه اجتماعی است – تلاش جدی برای تشویق خلاقیت یادگیرندگان به یک ضرورت اساسی در مدارس تبدیل )شده است(Trilling &Fadel,2009 ؛Sawyer,2006) خلاقیت در سنین کودکی رامی توان با عوامل بیرونی نظیررویکرد معلم به خلاقیت،محیط آموزشی وفرهنگی،برنامه درسی پرورش یامانع ازآن شد Craft,1999 Kemple & Nissenberg,2000 ).
به واقع برنامه درسی به دنبال جایگزین کردن مرزهای سنتی "دانش موضوعی" با مهارتهای عمومی است که باعث تقویت تواناییها، نگرشها، ویژگیها و رفتارهای قابل توجه در طول زندگی یادگیرندگان میشود (,2007 Forrester & Hui) استارکو (,2018:209 Starko)هنگام بحث درمورد برنامه درسی وخلاقیت،چهاراصل اساسی را مشخص کردکه باید هنگام کاربه سمت پرورش خلاقیت ازطریق برنامه درسی درنظرگرفته شود: 1- سازماندهی محتوا پیرامون ایدهها وسؤالاتی که از چندین منظر قابل مشاهده است؛ 2- روشها باید شامل استراتژیهای آموزشی باشندکه نیاز یادگیرندگان به پرسش،تولیدگزینههای متنوع ودیدگاههای چندگانه را درنظربگیرد؛ 3- ارتباط برنامه درسی با دنیای واقعی،یادگیری را معتبرکند و 4- ارزیابیها شامل انواع مختلف ابزارها برای نشان دادن یادگیری ویا استفاده از مطالب به روشهای جدید است.