چکیده:
پژوهش حاضر باهدف جمعآوری و یکپارچهسازی اطلاعات در مورد ویژگی دانشآموزان تیزهوش دارای اختلال یادگیری دوره ابتدایی با کمک پایگاههای اطلاعاتی داخلی و خارجی انجام شد. از بین 92 پژوهش 15 مطالعه انتخاب شد . در روش مرور نظامدار مطابق با دستورالعمل پریزما و در روش فراتحلیل، از ابزار چکلیست وارسی فراتحلیل استفاده شد. درمجموع 87 اندازه اثر همبستگی از آنها به دست آمد که با نرمافزار 2CMA مورد تحلیل قرار گرفت. در این پژوهش دو مدل تصادفی و ثابت محاسبه گردید که باتوجهبه تحلیل ناهمگنی از طریق شاخصهای Q و مجذور I ، مدل ثابت بهعنوان مدل نهایی در نظر گرفته شد. یافته ها بیانگر آن است بیشترین اندازه اثر، به پژوهش اختلال یادگیری بررسی تواناییهای نیمکره راست و چپ مغز دانشآموزان تیزهوش با و بدون اختلال یادگیری و کمترین اندازه اثر بررسی رویههای مورداستفاده برای شناسایی کودکان ناتوان یادگیری تیزهوش اختصاص داشت.نتیجهگیری: نتایج نشان داد دانشآموزان تیزهوش دارای اختلال یادگیری در تطبیق علائم، حافظه ارقام، حساب، تکمیل تصاویر، اطلاعات عمومی و مازها نسبت به دانشآموزان تیزهوش بدون اختلال یادگیری تفاوت معناداری دارند
The aim of this study was to collect and integrate information about the characteristics of gifted students with learning disabilities. Therefore, with the help of domestic and foreign databases, all research reports were found and collected. 15 studies were selected from 92 studies. These studies were conducted from 1989 to 2020 and were included in the meta-analysis basket as a final sample.In the systematic review method according to Prisma instructions and in the meta-analysis method, the meta-analysis checklist tool was used. A total of 87 correlation effect sizes were obtained from them; Which was analyzed with 2CMA software.In this study, two models, random and fixed, were calculated. According to the heterogeneity analysis through Q and square I indices, the fixed model was considered as the final model. The highest effect was devoted to the study of learning disabilities, the study of abilities of the right and left hemispheres of gifted students with and without learning disabilities and the least effect was the study of procedures used to identify children with gifted learning disabilities.
خلاصه ماشینی:
Psychology and Education of Expetional Childern, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran ABSTRACT ARTICLE INFORMATION The aim of this study was to collect and integrate information about the characteristics of gifted students with learning disabilities.
افراد تیزهوش کم پیشرفت یکی از زیرگروههای استثنایی دوگانه هستند در حقیقت دانشآموزان تیزهوش کم پیشرفت همان دانشآموزان اختلال یادگیری هستند اختلالات یادگیری اساساً میتواند نمرات هوشبهر را كاهش داده و از واجد شرایط بودن این دانشآموزان جهت استفاده از برنامههای تیزهوشان جلوگیری نماید (Pezzuti et al, 2022) تعریف جامعی در مورد تیزهوش کمآموزی یا کم پیشرفت در ادبیات تحقیق وجود ندارد؛ اما بهصورت کلی کمیته ملی استثنایی دوگانه آمریکا(American National Committee for Dual Exceptionalism ) در سال 2014 این افراد را کسانی معرفی کرد که دارای توانایی و ناتوانی ویژه هستند که ممکن است تیزهوشی آنها، ناتوانی آنها را بپوشاند و یا بالعکس و یا ممکن است توانمندی و ناتوانی بر یکدیگر نقاب بزنند باعث شوند که هیچکدام از توانمندیها و ناتوانیها شناسایی نشوند بنابراین، سطح این گروه نسبت به سطح واقعیشان پایین، بالا و یا متوسط به نظر میرسد و یا در تعریف دیگر این دانشآموزان «عدم موفقیت در بروز عملکرد تحصیلی متناسب با توان بالقوه» یا «ناهمخوانی بین میزان بهرهوری بالقوه و فعلی» دارا هستند ( 2018،Minnaert).