چکیده:
پژوهش حاضر قصد دارد کاربست روش تحلیل مکالمه را در بازشناخت الگوی بیمار ـ محور در یک تعامل پزشک ـ بیمار، مورد کند وکاو قرار دهد. بدین منظور پژوهشی با رویکرد کیفی و به روش تحلیل مکالمه انجام گرفت. در این راستا چهار جلسۀ معاینۀ پزشکی میان چهار زوج بیمار-پزشک ضبط گردیده و بصورت متن پیاده سازی شد. بدنۀ اصلی متن ها انتخاب و با روش تحلیل مکالمه تحلیل گردید. در نتیجۀ تحلیل هایی که روی متون اعمال شد، 4 قاعدۀ اساسی (استقرار متناظر گفته ها، آشنایی سازی، انبساط کلام و نشانه گردانی) استخراج گردید. این قواعد که همگی مشخصه های یک تعامل شخصی و صمیمانه هستند، نشان دادند که تعامل پزشکیِ مورد مطالعه از نوع بیمار- محور بوده است. همچنین یک فرآیند سه مرحله ای به عنوان الگوی حاکم بر یک تعامل بیمار- محور، استخراج گردید. نتایج تحلیل نشان داد که روش تحلیل مکالمه به خوبی توانسته است از طریق تحلیل صوری متن، الگوی حاکم بر تعاملات پزشک ــ بیمار و نحوۀ برساخت آن را کشف نموده و توضیح دهد.
The present study intends to explore the application of conversation analysis method in recognizing the patient-centered pattern in a physician-patient interaction. For this purpose, a research was conducted with a qualitative approach and conversation analysis method. In this regard, four medical examination sessions between four patient-physician couples were recorded and implemented as a text. The main body of the texts was selected and analyzed by conversation analysis method. As a result of the analyzes applied to the texts, 4 basic rules (corresponding placement of utterances, familiarization, word expansion and marking) were extracted. These rules, which are all characteristics of a personal and intimate interaction, showed that the medical interaction studied was patient-centered. Also, a three-step process was extracted as a model governing a patient-centered interaction. The results of the analysis showed that the conversation analysis method was able to discover and explain the pattern governing physician-patient interactions and how to construct it through face-to-face text analysis.