چکیده:
افراد حین تجربه انتقال از یک محیط آشنا به محیط غریب با چالشهای متفاوتی در یک محیط میان فرهنگی مواجه میشوند. لذا افراددر محیط جدید دچار نوعی شوک فرهنگی شده که منتج به برداشتهای متفاوت از خدمات ارائهشده توسط خدمات دهندگان مقصد می گردد. در این راستا تحقیق حاضر به لحاظ هدف، کاربردی، از نظر نحوه جمعآوری دادهها توصیفی و از نظر نحوه تجزیه و تحلیل دادهها به صورت کمی و از نظر تحلیل به صورت همبستگی میباشد. ابزار گردآوری، پرسشنامه و نحوه جمع آوری اطلاعات پیمایشی و میدانی می باشد. برای پایایی پرسشنامه از آلفای کرون باخ و برای روایی سازه از تحلیل بارهای عاملی تاییدی استفاده گردید. جامعه آماری کلیه گردشگران شهر مشهد وروش نمونه گیری تصادفی ساده و حجم نمونه 384 نفر می باشد که پس از جمعآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه و نتایج تجزیه تحلیل اطلاعات، نشان میدهد که دو فاکتور شوک درون فردی و استرس های بین فردی برکیفیت ادراک شده ازخدمات، نیات رفتاری و رضایت گردشگران تاثیر معنا داری دارد.
خلاصه ماشینی:
جامعه آماری کلیه گردشگران شهر مشهد وروش نمونه گیری تصادفی ساده و حجم نمونه 384 نفر می باشد که پس از جمعآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه و نتایج تجزیه تحلیل اطلاعات، نشان میدهد که دو فاکتور شوک درون فردی و استرس های بین فردی برکیفیت ادراک شده ازخدمات، نیات رفتاری و رضایت گردشگران تاثیر معنا داری دارد.
جدول 4- تحلیل مسیر شاخصهای برازندگی تاثیر شوک فرهنگی درون فردی گردشگران کیفیت ادراک شده از مقصد X2/df آماره t مقدار رابطه P RMSEA GFI AGFI 93/1 96/10 63/0 0001/0 048/0 92/0 91/0 همانطور که در جدول 4 ملاحظه میگردد، با توجه به شرایط معادله ساختاری، شاخص برازش/ معادل 93/1 و مقدار از 3 کمتر است که نشان میدهد مدل نظری با دادهها برازش دارند و با این دادهها تأیید میشوند و نشان میدهد پایایی لازم را داشته است.
جدول 7 - تحلیل مسیر شاخصهای برازندگی تاثیر استرس های بین فردی گردشگران کیفیت ادراک شده از مقصد X2/df آماره t مقدار رابطه P RMSEA GFI AGFI 72/2 8/11 7/0 0001/0 078/0 93/0 92/0 همانطور که در جدول 7 ملاحظه میگردد، با توجه به شرایط معادله ساختاری، شاخص برازش X2/df معادل 72/2 و مقدار از 3 کمتر است که نشان میدهد مدل نظری با دادهها برازش دارند و با این دادهها تأیید میشوند و نشان میدهد پایایی لازم را داشته است.