چکیده:
تحقیق حاضر به بررسی نقش شبکههای اجتماعی در ارتقای آگاهی زنان نسبت به مسائل سیاسی میپردازد. در سالهای اخیر گسترش ضریب نفوذ اینترنت در کشور و عضویت در شبکههای مجازی از طریق گوشیهای تلفن همراه رشد چشمگیری داشته است. به رغم همهگیر شدن شبکههای اجتماعی، حضور زنان در این شبکهها و تاثیرات این شبکهها بر زندگی آنان از منظر جامعه شناختی اهمیت دارد. این تحقیق ضمن مروری بر فضا مفهومی و برخی از نظریههای مرتبط با پیوند زنان و تکنولوژی ارتباطی، نظریه های انتقادی را نقطه اتکای خود قرار داده و تلاش کرده است نحوه مواجهه زنان با شبکه های اجتماعی را بررسی کند. روش پژوهش، پیمایشی و جامعه آماری آن، کلیه زنان ساکن شهر تهران است. حجم نمونه 458 نفر بوده که به روش نمونه گیری چندمرحله ای انجام شده است. متغیرهای که تاثیر آنها بر آگاهی سیاسی زنان مورد سنجش قرار گرفته عبارتند از: خاستگاه اجتماعی و اقتصادی خانواده، عضویت و فعالیت در شبکه های اجتماعی، تحصیلات و قومیت و گروههای سنی. یافته های این مطالعه بیانگر آن است که شبکه های اجتماعی باعث افزایش سطح ارتباطات و روابط اجتماعی زنان و افزایش نسبی مشارکت و آگاهی آنان از مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی می شود. نگارنده معتقد است که وجود مسائلی چون نظام مردسالارانه، فقدان مهارت کافی، نبود احساس امنیت در فضای مجازی، بیسوادی و نداشتن مهارت کافی بین زنان، ادعای نظریه های سراسر خوشبینانه در خصوص توانمندسازی و حضور فعالانه و مثبت زنان در فضای مجازی را در نمونه های موردنظر تحقیق تا اندازهای به چالش میکشد.
The present study examines the role of culture and social development as social network in promoting women's awareness toward political issues. In recent years, the spread of internet penetration rate in the country and membership in virtual networks has grown dramatically through mobile phones. Despite the epidemic of social networks, the presence of women in these networks and the impact of these networks on their lives is important from a sociological point of view. While reviewing on the conceptual space and some theories related to women's connection and communication technology, this research has made critical theories as a point of self-reliance and has attempted to examine how women are exposed to social networks. The research method is survey and its statistical population is all women resident in Tehran city. The sample size was 458 women who were selected through multi-stage sampling. The variables that measured their impact on women's political awareness were as follows: social and economic origin of the family, membership and activity in social networks, education and ethnicity, and age groups.