چکیده:
غایت مطلوب هر انسانی –اعم از مسلمان یا کافر- رسیدن به سعادت حقیقی است. اما مصداق سعادت حقیقی برای برخی از انسانها دچار خدشه و مغالطه میگردد. هنگامی میتوان مصداق حقیقی سعادت را شناخت که ادراک عقلایی بر سایر ادراکات برخاسته از وهم حاکم گردد. پس از ادراک عقلایی سعادت حقیقی، مسئله بعدی سیر مسیر رسیدن به سعادت است که نیازمند تربیت انسان در این مسیر است که در این بستر، تربیت متعالی برای ساختن انسان متعالی مستقر در سعادت حقیقی پدید میآید. اما تربیت متعالی تابع سیطره عقلانیت بر قوایی همانند واهمه، غضبیه و شهویه است. لذا شناخت آن و سریان آن در تربیت متعالی از ضروریات اولیه در تربیت متعالی میباشد. یکی از منابع اصیل در معرفی ابعاد عقل در سیر تربیتی، حدیث جنود عقل و جهل است که بازخوانی آن در تربیت انسان برای مربیان ضروری است. در این پژوهش تلاش شده است که بر اساس حدیث جنود عقل و جهل، عقلانیت جاری در تربیت متعالی شناخته گردد. این مقاله دادهها را به صورت کتابخانهای جمع آوری و به صورت توصیفی-تحلیلی بررسی مینماید.
The desired goal of every human being, Muslim or infidel, is to achieve true happiness. But the example of true happiness for some people is damaged and mistaken. One can know the true example of happiness when rational perception dominates other perceptions arising from illusion. After the rational understanding of true happiness, the next issue is the path to happiness, which requires human education in this path, and in this context, transcendental education is created to make a transcendent human being based in true happiness. But sublime education is subject to the rule of rationality over powers such as fear, anger, and lust. Therefore, knowing it and its steps in transcendental education is one of the basic necessities in transcendental education. One of the original sources in introducing the dimensions of reason in the educational process is the hadith of Junod Aql wa Jahl, which is necessary for educators to reread in human education. In this research, an attempt has been made to identify the current rationality in transcendental education, based on the hadith of the soldiers of wisdom and ignorance. This article collects the data in a library form and examines it in a descriptive-analytical form.