چکیده:
رابطه مربی با متربی یکی از ارکان تربیت است که تحقق آن نیازمند شرایط و زمینه هایی است. یکی از این زمینه ها «اعتماد متربی به مربی» است. در ظرف اعتماد است که مربی می تواند به هدف های تربیتی خویش - انتقال و تعمیق دانش ها و بینش ها، هدایت و تقویت گرایش ها و شکوفاسازی هماهنگ استعدادها و توانایی های انسان در ابعاد روحی و بدنی برای رسیدن به کمال مطلوب- دست یابد. اعتماد متربی به مربی می تواند منشاهای مختلفی داشته باشد. با توجه به منشا اعتماد متربی، عملکرد مربی دستخوش تغییراتی خواهد شد. از این جهت بررسی انواع اعتماد بین مربی و متربی، روش های ایجاد و تقویت هر کدام از آنها، و فعالیتها و مراقبت هایی که مربی در بستر انواع اعتماد باید انجام دهد ضروری است. در این مقاله با روش تحلیلی- استنتاجی مساله اعتمادِ متربی به مربی تبیین و روش های ایجاد آن(اعتماد آفرینی) بیان شده است. اعتماد به دو دسته «عاطفی» و «عقلانی» تقسیم میگردد که هر کدام از این دو مربوط به دوره ای خاص از رابطه تربیتی است. «اعتماد عاطفی» از طریق ابراز محبت ایجاد می شود. آموزش آداب، قوانین و مقررات فردی و اجتماعی، ایجاد حب و التزام عملی به مناسک دینی از جمله فعالیت هایی است که مربی در بستر اعتماد عاطفی انجام می دهد. در طرف مقابل «اعتماد عقلانی» برپایه دلایل منطقی و عقلانی شکل میگیرد و مربی با راه گشایی و حرکت دهی فکر و برخورداری از سلامت گفتار و رفتار میتواند آن را بوجود آورد.
The relationship between the coach and the coachee is one of the pillars of education, the realization of which requires conditions and contexts. One of these areas is "the coach's trust in the coach". It is in the container of trust that the coach can achieve his educational goals - transferring and deepening knowledge and insights, guiding and strengthening tendencies, and the coordinated flourishing of human talents and abilities in mental and physical dimensions to reach the desired perfection. The teacher's trust in the coach can have different origins. According to the origin of the coach's trust, the coach's performance will undergo changes. For this reason, it is necessary to examine the types of trust between the coach and the trainee, the methods of creating and strengthening each of them, and the activities and cares that the coach should perform in the context of the types of trust.In this article, the problem of the trainer's trust in the trainer is explained and the methods of creating it (trust building) are explained with the analytical-inferential method. Trust is divided into two categories, "emotional" and "rational", each of which is related to a specific period of the educational relationship. "Emotional trust" is created through the expression of affection. Teaching personal and social customs, rules and regulations, creating practical love and commitment to religious rites is one of the activities that the coach performs in the context of emotional trust.