چکیده:
مقدمه و هدف: هدف از انجام این تحقیق، ارزش گذاری ورزش به عنوان کالای عمومی بود. روش شناسی: روش تحقیق توصیفی می باشد و در دسته تحقیقات کاربردی قرار دارد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیة اقشار مردم استان کرمانشاه به تعداد نامحدود بود که بر اساس جدول مورگان و به صورت طبقه ای تصادفی، حجم نمونه لازم 385 نفر تعیین شدند. برای بررسی متغیر های تحقیق از ابزار پرسشنامه استفاده شد که دارای 15 سوال است. از روش های آمار استنباطی رگرسیون لجستیک و رگرسیون لجستیک تشخیصی به کمک نرم افزار spss جهت تحلیل داده ها استفاده شده است.یافتهها و نتیجه گیری: یافته های تحقیق نشان داد که، متغیرهای افتخار، تشویق، رضایت، عملکرد و علاقه جهت تمایل به پرداخت افراد جامعه از اهمیت و اولویت بیشتری نسبت به سایر عوامل برخوردار هستند. گروه های سنی 61 سال به بالا و 46-60 سال و گروه های درآمدی 5 میلیون به بالا و 3-5 میلیون نسب به گروه های سنی و درآمدی دیگر، حاضر بوده اند مبلغ بیشتری را در زمینه کسب عنوان قهرمانی پرداخت نمایند. 38/0 درصد حاضر به پرداخت جهت کسب عنوان قهرمانی تیم ملی فوتبال در جام ملت ها بوده اند، 62/0 هیجگونه تمایلی جهت پرداخت هزینه نداشته اند. بنابراین سیاست مداران جامعه باید توجه اساسی به حل مشکلات اقتصادی مردم داشته باشند تا با افزایش درآمد و بهبود سطح معیشت مردم، گرایش بیشتری نسبت به حمایت از تیم ملی فوتبال داشته باشند. مسئولان مربوطه می توانند با حمایت های کامل از تیم ملی فوتبال از لحاظ مالی، فنی، امکانات، تجهیزات و ... به بهبود عملکرد تیم ملی فوتبال در مسابقات بین المللی کمک کنند تا شهرت تیم ملی در سطح جهانی بالا برود، باعث ایجاد افتخار برای مردم کشور بشود و تمایل به پرداخت آنها را افزایش بدهد.
Background & Purpose: The purpose of this research was to evaluate the sport's pricing as a commodity .Methodology: The research method is descriptive and is in the category of applied research. The statistical population of this study included all unrestricted people in Kermanshah province, which according to the Morgan table, and randomly categorized, the sample size of 385 people was determined. To investigate the variables of the research, a questionnaire was used which contains 15 questions. Inferential statistics of logistic regression and logistic regression were used by SPSS software to analyze the data. Results & Conclusion: The findings of the research showed that the variables of honor, encouragement, satisfaction, performance, and interest for the willingness to pay community of people are more important than other factors. The age group of 61 and above, and 46-60 years of age, and income groups of 5 million and more, and 3-5 million more, have been willing to pay more for the championship title than the other age groups and other income groups. 0.38% were willing to pay for the national team's national championship title, 0.62 did not have any willingness to pay. Therefore, community policymakers should focus on solving the economic problems of people, in order to increase income and improve people's livelihoods, they tend to be more inclined to support the national football team. The relevant authorities can, with the full support of the national football team, financially, technically, facilities, equipment and ... help improve the performance of the national football team in international competitions so that the reputation of the national team will rise globally, creating pride It is for the people of the country to increase their willingness to pay