خلاصه ماشینی:
"او در یک تحلیل مقایسه ای, تمایزات و کار ویژه های آنها را در یازده مورد بیان می کند که در جدول ذیل قابل ارائه است: موضوع موضوع طریقت حقیقت از جهت مرتبه مرتبه پایین مرتبه متوسط مرتبه عالی ازجهت عقل عقل هیولایی و بالفعل عقل بالملکه عقل مستفاد سطح معرفت محسوسات عالم نفس عالم عقول مشئه وجودی عالم ملک عالم ملکومت عالم جبروت نوع معرفت علم عالم معلوم مخاطب توده مردم اقلیت خواص اقلیت خاص الخاص کارشناس و نماینده فکری فقهیان حکیمان عارفان منبع معرفت وحی الهام کشف از جهت دریافت اقوال افعال احوال نوع تدین اسلام ایمان ایقان از جهت واسطه فیض رسالت نبوت ولایت جدول شماره 1 بر اساس ویژگی های مندرج در جدول, طریقت و حقیقت, در حوزه ای فراتر از دنیا و عالم ماده قرار دارند و طبعا اکثریت مردم جامعه از حیطه خطاب آن خارج هستند.
اکثر امت معتقدند که تکلیف حکومت و رهبری به مردم واگذار شده است; اما اقلیت که به تعبیر سید ((قلیل العدد و کثیر العمل))(52) در تاریخ اسلام بوده اند, به مبانی و اصول فلسفه سیاسی خود پایبند ماندند و بر اساس همان اصول و ضرورتهایی که ((حکومت فاضله شرعی)) لازم شد, معتقد به نوعی حکومت با عنوان ((امامت)) یا ((حکومت فاضله خلافت)) شدند که از مشروعیت الهی بر خوردار بوده و در راستای ((رسالت)) و در حوزه شریعت جریان دارد."