چکیده:
سعدیشناسی حوزهی پژوهشی گستردهای است که به آثار و افکار سعدی در ساحتهای مختلف میپردازد. «عشق و عرفان» یکی از برجستهترین مفاهیم پژوهشی این حوزه است که با شورانگیزی و تأویلپذیری عاشقانههای سعدی ارتباط دارد مطالعهی آثار تحلیلی و انتقادی در این زمینه، اختلاف نظر زیادی را نشان میدهد که قابل تأمل و بررسی است . در پژوهش حاضر تعداد 19 مقاله در یک دهه سعدیپژوهی بررسی و تحلیل میشوند تا ارزش و منطق دیدگاههای مختلف سنجیده و نیازهای پژوهشی تازه شناختهشود و به پرسشهایی چون اولویت با عشق مجازی است یا حقیقی و چیستی و چرایی اختلاف نظر پژوهندگان چنین پاسخ دهد که قائل شدن به هر یک از انواع عشق با دلایل و شواهد متقن، معتبر و پذیرفته است و با تکیه بر روش تحلیلی خوانندهمدار میتوان خواننده و پژوهشگر را در برداشتهای قاعدهمند و مستدل آزاد دانست بنابراین رسیدن به یک اجماع کلی و نظر واحد در این زمینه درست و شایسته نمینماید . این پژوهش با رویکردی کیفی و روش تحلیلی-توصیفی با مطالعه مقالات مورد نظر و منابع کتابخانهای مرتبط این نتیجه را نشان میدهد که پژوهشهای انجام شده با همه اختلاف دیدگاهها ارزشمند و معتبر و منابع مطالعاتی خوبی برای علاقهمندان هستند .
Saadiology is a broad field that examines Saadi's aphorisms, texts, and ideas in different spheres. As Saadi's sensationalism and elaboration are prominently based on love and mysticism, these concepts are essential to the narrative. The critical and analytical works in this area differ markedly and convincingly. The purpose of this study was to examine the validity of alternative perspectives in Saadiology in the context of recognizing the requirements of noble research from an overview of 19 articles published over the last decade. Furthermore, the present study aimed to explore reliable reasons for different attitudes and discover real and non-real love priorities. Additionally, it was conducted in objective and reader-response critisim as well as quantitative method. This research has been done by descriptive analitical method by studying articles and related library resources and the results show that although the relevant studies in Saadiology maintain inconsistent views, they remain a comprehensive resource for scholars.