چکیده:
معرفت شناسی سیاسی در پی معرفی شیوههای کسب معرفت درباره پدیدههای سیاسی است. این مقاله میکوشد با استفاده از آموزههای حکیمان متعالیه راههای شناخت این نوع از پدیدهها را بررسی کند. منظور از پدیدههای سیاسی در اینجا مفاهیم، سازهها و کنشهایی هستند که در آن سازهها روی میدهند. مدعای نویسنده آن است که پدیدههای سیاسی برساختهایی میباشند که از مفاهیم عینی و حقیقی الگو برداری شدهاند. در حکمت متعالیه معرفت تنها زمانی حاصل میشود که واقعیت معلوم در نزد نفس حاضر شود. از این رو نحوه حضور پدیدههای سیاسی نزد نفس از دغدغههای این مقاله است. برای این منظور از روش تحلیل فلسفی مطابق با معیارهای حکمت متعالیه استفاده میشود. از نتایج این مقاله آن است که در صورت اثبات مدعای مقاله نظریه عمومی معرفت در حکمت متعالیه به اثبات میرسد که بر اساس آن راه کسب معرفت در مفاهیم بشری اعم از مفاهیم عینی و برساختی یکسان است. از دستاوردهای مهم این مقاله برای فلسفه علوم انسانی آن است که امکان طراحی بنیانهای فلسفی علوم انسانی بر اساس آموزههای حکمت متعالیه فراهم میآید.
Political epistemology tells how knowledge about political phenomena is acquired. The article tries to examine the ways of recognizing political phenomenon according to transcendent theosophy. Political phenomena is the concepts, structures, and actions in which those structures are occured. The author claims that political phenomena are constructions modeled on objective and real concepts. In transcendent theosophy, knowledge is obtained when reality is present in the soul. Therefore, the concern of this article is how political phenomena are presented to the soul. Therefore, the method of philosophical analysis is used. One of the results of this article is that the general theory of knowledge is proved in transcendent theosophy. Hence, there is a way to achieve the knowledge, both objective and constructive. One of the important achievements of this article for the philosophy of humanities is that the philosophical foundations of humanities can be built based according to transcendent theosophy.