خلاصه ماشینی:
اما انه لو وقعت الواقعة و قامت القیامة و جاءت الطامة و نصب الجبار الموازین لفصل القضاء و برز الخلائق لیوم الحساب ایقنت عند ذلک لمن تکون الرفعة و الکرامة و بمن تحل الحسرة و الندامة، فاعمل الیوم فی الدنیا بما ترجوا به الفوز فی الاخرة»( 1 ) توجه به دو اصل مبدأ و معاد نظام ارزشی اسلام، بر این بینش مبتنی است که انسان دارای مبدأ و دارای مقصدی می باشد.
همان گونه که در قسمت قبل اشاره شد، حضرت امام صادق(علیه السلام)پس از بیان نعمت های خدا، که شامل نعمت هایپیش از تولد انسان، دوران حیات وی و عالم پس از مرگ می شود، به این مطلب اشاره می فرمایند که اگر برای برخورداری از نعمت های پیش از آفرینش و نیز نعمت هایی که برای ادامه حیات و تکامل انسان لازم است، شرطی گذاشته نشده است، اما رسیدن به نعمت های ابدی مشروط به انتخاب صحیح مسیرو اطاعت بی چون و چرای خداوند از سوی انسان است.