چکیده:
هدف پژوهش حاضر شناسایی اصول حاکم بر برنامۀ درسی علوم تجربی مبتنی بر نظریۀ کنشگر – شبکه براساس رویکرد فراترکیب میباشد. دادهها براساس یک طرح پژوهشی کیفی فراترکیب و با استفاده از گامهای هفتگانۀ سندلوسکی و باروس جمعآوری شدهاند. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ مقالات و مجلات مرتبط با موضوع در پایگاههای اطلاعاتی معتبر در بازۀ زمانی 2005 تا 2020 است. نتیجۀ جستجو 99مقاله بوده که برای ارزیابی کیفیت مقالات انتخاب شده از برنامۀ مهارت ارزیابی حیاتی استفاده شده است .بر اساس این ارزیابی11مقاله برای تجزیه و تحلیل اطلاعات انتخاب و برای سنجش پایایی و کنترل کیفیت مطالعۀ حاضر از روش کاپا استفاده شد. ضریب کاپای محاسبه شده با نرم افزار SPSS برابر با 94/0بوده که در سطح توافق عالی قرار گرفته است. در نهایت اصول حاکم بر برنامۀ درسی کنشگر – شبکه شاملِ تقارن تعمیم یافته، اصل ناهمگونی و چندگانگی، اصل تحلیل آزاد، اصل همبستگی، اصل شبکهای بودن محیط یادگیری و اصل فرایند محوری است.
The aim of this study is to identify the principles governing the experimental science curriculum based on actor-network theory based on the meta-combined approach. Data were collected based on a hyper-combined qualitative research design using the seven Sandlowski and Barros steps. The statistical population of the study includes all articles and journals related to the subject in valid databases in the period 2005 to 2020. The search result was 99 articles, which were evaluated using the Critical Assessment Skills Program to evaluate the quality of the selected articles. Based on this evaluation, 11 articles were selected for data analysis. In order to measure the reliability and quality control of the present study, the kappa method was used. The kappa coefficient calculated by SPSS software was equal to 0.94, which is at the level of excellent agreement. Finally, the principles governing the actor-network curriculum include, generalized symmetry, the principle of heterogeneity and multiplicity, the principle of free analysis, the principle of correlation The principle of networking of learning
خلاصه ماشینی:
یکی از مهمترین ملاحظات زیربنایی در شبکۀ اجتماعی، نظریۀ کنشگر – شبکه (Actor-Network theory) است که برنو لاتور مطرح کرده است و به عنوان یک نظریۀ اجتماعی مشارکت افراد، اشیا، و فضاها را در درون شبکهای از مناسبات اجتماعی مورد تأکید قرار میدهد.
,2019)، رشتۀ طراحی برای یادگیری و آموزش پسادیجیتالی(Adam Matthews,2019)، کاربرد رایانـه و آمـوزش از طـریق نظریۀ کنشگر – شبکه (Tatnall,2019)، درک برنامۀ درسی بر اساس رویکرد کنشگر– شبکه(Carroll,2018)، استفاده از تئوری بازیگر شبکه در بیطرفی شبکه در کره: درک اجتماعی - اقتصادی از دینامیک شبکه (Shin,2015)، استفاده از نظریۀ کنشگر -شبکه و رویکرد مبتنی بر تمرین برای درک مشارکت آنلاین جامعه (Gibrán Rivera,2013)، اعمال یا حذف استانداردها در آموزش مبتنی بر نظریۀ شبکۀ کنشگر(Tara Fenwick,2010)، بررسی مسائل علمی-اجتماعی از طریق نظریۀ شبکۀ بازیگر(Renee-Marie, 2010)، ارائۀ مجدد ساختار اجتماعی علم با توجه به گزارههای برونو لاتور: تجدید مفهوم مدرسه از علم در مدارس متوسطه (Vincent Richard.
جدول 3: اصول حاکم در برنامۀ درسی علوم تجربی بر مبنای نظریۀ کنشگر -شبکۀ استخراج شده از منتخب {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} گام پنجم: تحلیل و ترکیب یافتهها در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل و تلفیق یافتههای کیفی از روش کدگذاری باز انجام شده است؛ بدین منظور، ابتدا تمام عوامل استخراج شده از مطالعات، کد باز در نظر گرفته شده، سپس با در نظر گرفتن معنای هریک از کدهای مذکور، در یک مفهوم مشابه، دستهبندی شده است؛ به این ترتیب مفاهیم (تمهای)، پژوهش شکل گرفته است.
Design as a Discipline for Postdigital Learning and Teaching: Bricolage and Actor-Network Theory, Postdigital Science and Education, https://doi.
Bethan Mitchell (2019): Student-Led Improvement Science Projects:a praxiographic, actor-network theory study, Studies in Continuing Education, DOI:10.