چکیده:
مقدمه: سازمانهای اداری مجموعه پیچیدهای را در برمی گیرد که شامل تعدادی اشخاص حقوقی است که دارای مشخصات متنوعی هستند. دولت نه تنها یک نهاد سیاسی است و از این لحاظ موضوع مطالعه حقوق اساسی است، بلکه در راس سازمانهای اداری نیز قرار میگیرد. وظایف و حدود اختیارات مقامات عالی اداری که در راس سازمانهای اداری قرار دارند موضوع مطالعه حقوق اساسی است، در حقوق اداری، تشکیلات اداری زیر مجموعه دولت بعنوان قوه مجریه و وظایف اداری مقامات اداری مورد بررسی قرار میگیرد. رابطه بین دولت و نهادهای اداری زیر مجموعه دولت و دیگر نهادهای تخصصی براساس اصول سامان یافته حقوقی و فنی استوار است و جهت سهولت مطالعه بدوا اصول حاکم بر سازمانهای اداری به تفکیک مورد بررسی قرار میگیرند.
روش پژوهش: این پژوهش از طریق مطالعات میدانی و کتابخانهای گردآوری گردیده است
یافتهها: تئوری اصول کلی حقوق اداری در مدلهای حقوق اداری در این فضا شکل گرفت و توسعه پیدا نمود. این موضوع به ویژه با طرح و گسترش دکترین حکمرانی خوب و حق بر اداره مطلوب در حقوق اداری مدرن اهمیت ویژهای پیدا نموده است.
نتیجهگیری: نتیجهای را که میتوانیم به آن اشاره کنیم این است که مهمترین اصول حاکم بر سازمانهای اداری، اصول حقوقی شامل اصل قانونی بودن، اصل سلسله مراتب اداری، اصل شخصیت حقوقی سازمانهای اداری و ایجاد و سازمان دهی دستگاههای اداری و اصول فنی، شامل تمرکز اداری و عدم تمرکز اداری میباشند.
Abstract:Administrative organizations include a complex set which includes a number of legal entities that have a variety of characteristics. The government is not only a political entity, and it is subject to the study of fundamental rights, but also at the head of administrative organizations. the functions and limits of the authority of the supreme administrative authority, which are at the head of office organizations, is subject to the study of the fundamental rights, in administrative law, the administration under the government complex as executive branch and administrative duties of administrative officials. the relationship between government and administrative bodies is based on the government's set and other specialized agencies based on the basics of legal and technical work and, for ease of study, the principles governing administrative organizations are studied. this study is collected through field and library studies and the results we can point to is that the most important principles governing the administrative organizations, the principles of legitimacy, the principle of the administrative hierarchy, the principle of the legal personality of administrative organizations, the establishment and organizing of office machines and technical principles, include administrative focus.
خلاصه ماشینی:
دولت نه تنها يک نهاد سياسي است و از اين لحاظ موضوع مطالعه حقوق اساسي است ، بلکه در رأس سازمان هاي اداري نيز قرار مي گيرد.
وظايف و حدود اختيارات مقامات عالي اداري که در رأس سازمان هاي اداري قرار دارند موضوع مطالعه حقوق اساسي است ، در حقوق اداري، تشکيلات اداري زير مجموعه دولت بعنوان قوه مجريه و وظايف اداري مقامات اداري مورد بررسي قرار مي گيرد.
سازمان هاي اداري زير مجموعه دولت ، مرکب است از نهادهاي ملي و واحدهاي محلي و اشخاص حقوقي که انجام وظايف خاصي به موجب قانون به آنها محول شده است ، همچنين تعدادي نهادهاي تخصصي که مأموريت خاصي را برعهده دارند، ولي از نظر ساختاري هم اشخاص حقوقي حقوق عمومي را در بر مي گيرد و هم اشخاص که ماهيتا اشخاص حقوق خصوصي به حساب مي آيند و وصف حقوق خصوصي دارند ولي به موجب قانون انجام وظايف عمومي را بر عهده دارند و از اين لحاظ پاره اي اعمال حاکميتي به آنها تفويض شده است که همه آنها را مي توان تحت عنوان نهادهاي تخصصي گرد آورد.
(١٩٧٥١٥١,ulman) ٣-اصول حاکم بر سازمان هاي اداري ٣-١-اصول حقوقي ٣-١-١-اصل حاکميت قانون بر اداره اصل قانوني بودن ، از مفاهيم اساسي و ريشه اي حقوق عمومي است .
براي مثال اداره کل در استان تابع نهاد وزارتخانه در مرکز است دولت نيز به عنوان بالاترين واحد سازمان اداري کشور بر کليه اجزاء خود نظارت و حاکميت سلسله مراتبي دارد و اين مقتضاي حاکميت دولت است که هدف سلسله مراتب اداري را برقراري برتري مقامات سياسي نسبت به اداره يا قوه مجريه بيان کرده اند.