چکیده:
به دلیل اثرگذاری جزم اندیشی بر بسیاری از حوزههای زندگی فردی و اجتماعی، پژوهشهای زیادی با تمرکز بر این سازه شناختی انجام میگیرد. اما به دلیل فقدان ابزاری برای سنجش جزم اندیشی برای جامعه ایرانی، هدف پژوهش حاضر آماده سازی پرسشنامه جزم اندیشی روکیچ و بررسی پایایی و روایی آن در دانشجویان ایرانی بود. از میان جامعه دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی، در نهایت تعداد 412 نفر با روش نمونهگیری طبقهای چند مرحلهای انتخاب شدند و نسخه فارسی پرسشنامههای جزم اندیشی روکیچ و زیرمقیاس سبک تفکر محافظه کارانه پرسشنامه سبکهای تفکر استرنبرگ را تکمیل نمودند. دادهها از طریق تحلیل عامل اکتشافی و با رویکرد مولفههای اصلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. تحلیلها نشان داد پرسشنامه جزم اندیشی از 12 عامل دارای ارزش ویژه بالاتر از 1 اشباع شده است که روی هم رفته 56 درصد از واریانس نمرات را تبیین میکنند. آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 75/0 به دست آمد و همبستگی نمرات پرسشنامه با نمرات زیرمقیاس سبک تفکر محافظه کارانه مثبت و معنادار بود. نتیجه پژوهش حاضر حاکی از این است که این پرسشنامه برای اجرا در جامعه دانشجویان ایرانی نسبتا مناسب است.
Due to the impact of dogmatism on many areas of individual and social life, much research is done focusing on this cognitive construct. However, since that there is no instrument in Iran for assessing Dogmatism, the aim of this study is to prepare Rokeach’s Dogmatism questionnaire and investigate its reliability and validity in Iranian students. Finally, 412 students were selected using multi-stage stratified sampling from Shahid Beheshti University students and completed the Persian version of Rokeach’s Dogmatism Questionnaire along with the Conservative thinking style subscale of Sternberg’s thinking styles Inventory. Data were analyzed using exploratory factor analysis by principal component analysis. Analysis showed that the questionnaire is composed of 12 factors having values above 1, which altogether explain 56 percent of its variance. Cronbach’s alpha was 0.75 for whole questionnaire and its correlation with the Conservative thinking style subscale was significantly positive. The results of the present study indicate that this questionnaire is relatively suitable for implementation in the Iranian student community.