چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ساخت، رواییسنجی و اعتباریابی چکلیست تشخیصی ناتوانیهای یادگیری انجام شد. با توجه به اهداف و ماهیت تحقیق از روش پژوهش توصیفی و از نوع آزمونسازی استفاده شده است. جامعهآماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان مدارس مقطع ابتدایی (دوره اول و دوم) شهر نجفآباد میباشند. نمونه آماری شامل 180 دانشآموز است که به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. روائی مقیاس با استفاده از تحلیل عاملی تائیدی انجام شد و جهت بررسی پایایی مقیاس، ضرایب آلفایکرونباخ و روش دو نیمهکردن بهکار گرفته شد. نتایج نشان داد ضریب پایایی کل چکلیست تشخیصی ناتوانیهای یادگیری کودکان دبستانی و ضریب پایایی10 زیرمقیاس آن در سطح قابل قبولی قرار دارد. همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی، روائیسازه مدل10 عاملی را تأیید مینماید. همبستگی بین چکلیست تشخیصی ناتوانیهای یادگیری و آزمون غیررسمی خواندن، نوشتن و ریاضی نیز محاسبه شد که بیانگر روایی ملاکی چکلیست بود. بنابراین چکلیست مذکور با 87 گویه از پایایی و روایی مناسب برای ارزیابی و سنجش 10 حوزه ادراک فضایی، سازماندهی، مهارتهای اجتماعی-هیجانی، مهارتهای حرکتی، توجه و تمرکز، مهارتزبانی، مهارت خواندن، مهارت نوشتن، مهارتهای نگارشی و ریاضیات در دانشآموزان دبستانی برخوردار است. از آنجاییکه بهکارگیری روشهای ارزیابی متنوع، امکان تشخیص و شناسایی همه جانبه مشکلات یادگیری در دانشآموزان و ارائه حمایت به موقع را فراهم مینماید، پیشنهاد میشود از این چکلیست در جهت ارزیابی و تشخیص ناتوانیهای یادگیری در دانشآموزان دبستانی استفاده شود.
The aim of this study was to construct and validate a learning disabilities' diagnostic checklist. According to the purpose of research, descriptive research method and test-making type have been used. The statistical population was primary school students (first and second grade) in Najaf Abad and the statistical sample included 180 students who were selected by multi-stage random sampling. Validity of the scale was performed using factor analysis. To evaluate the scale's reliability were used Cronbach's alpha coefficients and splitting method. The results showed the reliability coefficient of the total diagnostic checklist and the reliability coefficient of 10 subscales are at an acceptable level. Also, the results of the construct validity of the 10 factors confirmed by confirmatory factor analysis. The correlation between the learning disabilities diagnostic checklist and the informal reading, writing and math test were calculated, which indicates the validity of the checklist criterion. Therefore, this checklist with 87 items of is worthy for evaluating 10 areas of spatial perception, organization, socio-emotional skills, motor skills, attention, language skills, reading skills, writing skills, essay writing, skills and mathematics in students. Therefore, it is suggested this checklist be used to assess and diagnose of learning disabilities in primary school students.