چکیده:
هدف از این پژوهش شناسایی چالشها و روشهای ارزشیابی مؤثر از یادگیری دانشآموزان دوره ابتدایی در برنامه شاد توسط نومعلمان فارغالتحصیل از دانشگاه فرهنگیان است. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی انجام شد. مشارکتکنندگان پژوهشی که با استفاده از دو شیوه ملاک محور و زنجیرهای، انتخاب و تا مرز اشباع اطلاعاتی، در این پژوهش مشارکت داشتند، تعداد 17 نفر از دانشجومعلمان ورودی سال 1391 دانشگاه فرهنگیان بودند. با این افراد که اکنون (1400) به عنوان نومعلمانی در مشهد مشغول به خدمت هستند؛ مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام گرفت. مصاحبههای مکتوب شده با استفاده از روش تحلیل مضمون، تجزیه و تحلیل شدند. جهت تأمین اعتبار تحقیق، معیارهای لینکلن و گابا مورد استفاده قرار گرفت. براساس یافتههای به دست آمده عمدهترین چالشهای نومعلمان برای انجام ارزشیابی معتبر شامل 2 مضمون فراگیر، 6 مضمون سازماندهنده، 14 مضمون پایه است. همچنین عمدهترین راهکارهای نومعلمان برای غلبه بر چالشهای ارزشیابی را میتوان در قالب 4 مضمون فراگیر، 10 مضمون سازماندهنده و 27 مضمون پایه دستهبندی کرد. نتایج این پژوهشگر بیانگر آن است که ارزشیابی در فضای شاد یکی از دشوارترین وظایف نومعلمان است. به نحوی که برخی از چالشهای ارزشیابی در فضای شاد بسیار جدی بوده و نومعلمان برای غلبه بر آنها علی رغم تلاش فراوان، راهکار موفقیتآمیزی نداشتند اما در برابر سایر چالشها، با صرف وقت فراوان و تحمل فشار کاری مضاعف، تاحدودی موفق به انجام ارزشیابی معتبر شدند.
The purpose of this study was to investigate the challenges and solutions for an effective evaluation of Primary School students by new teachers, who were graduated from Farhangian University, in Shad Software. This study was conducted via qualitative approach using phenomenological method. Participants were selected by two methods of snowball and Criterion sampling to theoretical saturation boundary, 17 new teachers who were freshman at Farhangian University, in academic year 2012-2013. The participant who are new teachers in Mashhad were subjected to semi-structured interviews, in 2021. Transcribed interviews were analyzed via thematic coding. Lincoln and Guba criteria were also used to determine the reliability of the research. Findings revealed that there were 2 inclusive themes, 6 organizing themes and 14 basic themes, based on main challenges for doing an effective evaluation in primary schools by new teachers. Also main solutions for overcoming to these challenges can be categorize in 4 inclusive themes, 10 organizing themes and 27 basic themes. The results indicate that doing evaluation in Shad Software is one of the most difficult tasks carried out by new teachers. In a way that some of the evaluation challenges were so serious and new teachers didn’t have any idea or successful solutions, despite their best effort, to overcome them. But in the face of other challenges, by spending a lot of time and tolerating some work pressure, relatively they succeeded to perform a valid evaluation.
خلاصه ماشینی:
72 جدول ٤: ضرايب آلفاي کرونباخ نسخه فارسي پرسشنامه توانمندي اجتماعي-هيجاني (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به نتايج جدول ٤، ضرايب آلفاي کرونباخ پنجٌ بعد خود-آگاهي، آگاهي اجتماعي، خود-گرداني، مديريت ارتباط و تصميم گيري مسئولانه هر کدام با پنج گويه به ترتيب براي دخترها (٠/٦٨، ٠/٨٢، ٠/٨٦، ٠/٧٥ و ٠/٨٠) و پسرها (٠/٧٧، ٠/٨٣، ٠/٨٨، ٠/٧٥ و ٠/٨٠) با ارزش ميانگين (٠/٧٣، ٠/٨٢، ٠/٨٧، ٠/٧٥ و ٠/٨٠) به دست آمد که همه مقادير بالاتر از حداقل ملاک پذيرفته شده (٠/٧٠) هستند.
همان طور که جدول ٦ نشان ميدهد، مدل رگرسيون اين مطالعه قادر به تبيين ٠/٣٠ درصد واريانس در سرزندگي تحصيلي است که به صورت معنيداري آن را پيش بيني ميکند (٠٠٠١ جدول ٦: ضرايب رگرسيون چندگانه نمره هاي سرزندگي تحصيلي (رجوع شود به تصویر صفحه) در ادامه تحليل واريانس چندمتغيري بين گروهي يک راهه براي بررسي تفاوت هاي جنسيتي (متغير مستقل ) در پرسشنامه توانمندي اجتماعي-هيجاني انجام شد.
Bonferroni adjustment 75 بحث و نتيجه گيري اين مطالعه با هدف کنکاش در مورد ويژگيهاي روان سنجي نسخه فارسي پرسشنامه توانمندي اجتماعي-هيجاني (ژائو و ايي، ٢٠١٢) و ارتباط آن با سرزندگي تحصيلي در جمعيت دانش آموزان دختر و پسر دوره اول متوسطه ايران انجام گرفت .
عليرغم اينکه مطالعه حاضر نتايج ارزشمندي از لحاظ ويژگيهاي روان سنجي نسخه فارسي پرسشنامه توانمندي اجتماعي-هيجاني در بين دانش آموزان دوره اول متوسطه ايراني فراهم نموده ، برخي محدوديت ها وجود دارند که به هنگام تفسير يافته ها بايد آن ها را مور توجه قرار داد؛ زيرا فرصت هاي زيادي براي تحقيقات بيشتر در آينده ارائه ميدهند.