چکیده:
شورای ملی معلمان ریاضی آمریکا بر ارزش نهادن به ریاضی و اهمیت دادن به آن در جریان زندگی و در پرورش ذهن و اندیشه تاکید کردهاست. تمام دانشآموزان باید بتوانند ارتباطات ریاضیوار برقرار کرده و ریاضیوار استدلال کنند و نسبت به ریاضی قدردانی داشته باشند. در این پژوهش که با هدف شناسایی عوامل موثر بر یادگیری ریاضی دانشآموزان انجام شدهاست در گام نخست تحقیق، تکنیک فراترکیب [1] در 7 مرحله که توسط سندلوسکی و باروسو در سال 2007 ارائه شده بکار گرفته شدهاست. در مرحله اول فراترکیب سوالات پژوهشی تعیین شد و در مرحله دوم به جستجوی مقالات با کلمات کلیدی مرتبط با سوال پژوهش پرداختیم. در گام سوم بعد از فیلتر کردن 215 مقالهیافت شده با تکنیک ارزیابی انتقادی [2] CASP به 61 مقاله مرتبط با سوال پژوهش دست یافتیم. در گام چهارم و پنجم فراترکیب، توسط نرمافزار MAXQDA به مطالعه و استخراج کدها و دستهبندیها پرداخته شد و در گام ششم برای تایید اعتبار کد گذاری، دو سند توسط یکی از اعضای پانل خبرگان مجددا کد گذاری شد و شاخص کاپا برای این دو سند به ترتیب 64/0 و 68/0 به دست آمد. در گام هفتم نتایج خروجی نرمافزار منجر به تولید پرسشنامهای شد که روایی آن بر اساس CVI و CVR تایید و پایایی آن با روش دلفی در 3 مرحله توسط شاخص هماهنگی کندال انجام شد. انحراف معیار نظرات خبرگان در دور اول 856/0، دور دوم 8297/0 و دور سوم 7951/0 به دست آمد و ضریب هماهنگی کندال برای این سه مرحله برابر 5569/0، 6720/0و 7900/0 محاسبه شدهاست که نشاندهنده هماهنگی بالا در پاسخهای خبرگان میباشد. بهاین ترتیب 17 زیر معیار و 6 معیار اصلی یادگیری ریاضیات با تکنیک فراترکیب و بررسی نظرات خبرگان آموزش ریاضی، شناسایی شد.
The National Council of Teachers of Mathematics (NCTM) has emphasized valuing mathematics in the flow of life and developing the mind and thinking. All students should manage to communicate mathematically, reason mathematically, and have an appreciation for mathematics. This study was conducted to identify the factors affecting mathematics learning by students. The meta-synthesis technique presented by Sandelowski and Barroso in 2007 was first applied in 7 steps. In the first step, questions were designed, and in the second step, papers were searched through keywords concerning the questions. In the third step, 215 found papers were filtered and 61 papers concerning the questions were obtained using the critical appraisal skills programme (CASP). In the fourth and fifth steps, the codes were extracted and categorized by MAXQDA software, and in the sixth step, two documents were re-coded by a member of the expert panel to confirm the validity of the coding, and the Kappa coefficients for these two documents were 0.64 and 0.68, respectively. In the seventh step, the outputs of the software led to the development of a questionnaire whose validity was confirmed based on CVI and CVR, and its reliability was confirmed by the Delphi method in 3 steps by Kendall's coefficient of concordance (W). The standard deviation of experts' opinions was 0.856 in the first round, 0.8297 in the second round, and 0.7951 in the third round. Kendall's coefficients of concordance for these three steps were 0.5569, 0.6720, and 0.7900, indicating high concordance of experts' opinions. Finally, 17 sub-criteria and 6 main criteria for learning mathematics were identified by meta-synthesis technique and checking the opinions of experts in mathematics education.
خلاصه ماشینی:
در اين پژوهش که با هدف شناسايي عوامل مؤثر بر يادگيري رياضي دانش آموزان انجام شده است در گام نخست تحقيق ، تکنيک فراترکيب ٦ در ٧ مرحله که توسط سندلوسکي و باروسو در سال ٢٠٠٧ ارائه شده بکار گرفته شده است .
گام هاي اين پژوهش به قرار زير است : گام ١: شناسايي عوامل مؤثر بر يادگيري رياضي دانش آموزان : تحليل کيفي به کمک فراترکيب متاسنتز يا فراترکيب يک رويکرد هدفمند و منسجم براي تجزيه و تحليل داده ها در سراسر مطالعات کيفي است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) گام ٢: تأييد عوامل مؤثر بر يادگيري رياضي دانش آموزان با روش دلفي روش دلفي يک چارچوب فرآيند پيش بيني بر اساس نتايج دورهاي متعدد پرسشنامه ارسال شده به پانل خبرگان است .
نتيجه گيري با توجه به شناسايي عوامل مؤثر بر يادگيري رياضي دانش آموزان متوسطه با تکنيک فراترکيب در ٧ مرحله و تأييد اين عوامل به کمک روش دلفي با استفاده از ضريب هماهنگي کندال و آلفاي کرونباخ و آزمون t، نتايج زير حاصل ميشود.
با توجه به نتايج تحقيق حاضر از ديگر عوامل مؤثر بر يادگيري رياضي دانش آموزان هوش هيجاني است .
The effect of teaching self-regulation strategies on the self- concept and academic progress of mathematics of the third-year female students of Arak middle school.
The relationship between self-regulated learning strategies and mathematical self-concept with the motivation of mathematical progress, master's thesis, field of educational psychology, Shahid Rajaei University of Education.