چکیده:
اسناد بالادستی، جزء مهمترین اسناد مرتبط با حوزه فعالیتهای فرهنگی که در بسیاری از تصمیمات و اقدامات مهم در حوزه فرهنگی مورد استفاده قرار میگیرد. هدف از این پژوهش ارائه مدلی جهت ارزیابی فعالیتهای فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی کشور بر مبنای اسناد بالا دستی است. روش تحقیق از نوع تفسیرگرایی و از نظر هدف یک بررسی کاربردی[1] و از نظر زمانی یک بررسی مقطعی[2] است. جامعه این پژوهش، شامل کلیة متخصصان حوزه فرهنگی شاغل در دانشگاهها، مراکز آموزش عالی و حوزههای علمیه تا حد اشباع نظری میباشد. در این پژوهش از روش تئوری دادهبنیاد با رهیافت نظاممند برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. دادههای پژوهش از طریق مصاحبههای عمیق و نیمهساختار یافته با 18 نفر خبره که با روش نمونهگیری نظری انتخاب شدهاند، گردآوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار آماری MaxQDA استفاده شد. نتایج حاصل نشان داد عوامل سازمانی شرایط لازم جهت شکلگیری عملکرد بالای فرهنگی دانشگاه را فراهم میکنند. دستاوردهای حاصل از تحقیق میتواند در راستای ارزیابی فعالیتهای فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی برمبنای اسناد بالادستی به کار رود.
The purpose of this study is to determine the factors affecting the evaluation of cultural activities in the Islamic Azad University of Iran based on upstream documents. This research is an applied study in terms of purpose and a cross-sectional study in terms of time. The statistical population was all cultural experts working in universities, higher education centers, seminaries and some experienced teachers to the point of theoretical saturation. Data were collected through in-depth and semi-structured interviews with 18 experts selected by theoretical sampling method. MaxQDA statistical software was used to analyze the data. Data-based theory with a systematic approach was also used to analyze the data. According to the definitions of cultural performance of the university, there are two intrinsic categories including cultural-behavioral performance of the university and cultural-functional performance of the university. Each of the categories was categorized under the category of one of the intrinsic categories. The review of the studies confirmed the results. Finally, the high cultural performance of the university, along with organizational and extra-organizational contexts, creates a platform for achieving goals and achieves its great goals through organizational and extra-organizational strategies.
خلاصه ماشینی:
هدف از اين پژوهش ارائه مدلي جهت ارزيابي فعاليت هاي فرهنگي در دانشگاه آزاد اسلامي کشور بر مبناي اسناد بالا دستي است .
مدل ارزيابي فعاليت هاي فرهنگي در دانشگاه آزاد اسلامي کشور بر مبناي اسناد بالادستي داراي چه شرايط مداخله گري است ؟ ٥.
پيامد ارزيابي فعاليت هاي فرهنگي در دانشگاه آزاد اسلامي کشور بر مبناي اسناد بالادستي چيست ؟ روش تحقيق ، جامعه و نمونه آماري، روش گردآوري و روش تجزيه و تحليل داده ها الگو، مدل و نمونه استفاده شده در اين تحقيق از نوع تفسيرگرايي، رويکرد پژوهش از نوع استقرايي و نوع پژوهش را نيز ميتوان از نوع کيفي دانست .
سؤالات مصاحبه با توجه به هدف تحقيق که ارائهمدل براي ارزيابي فعاليت هاي فرهنگي دانشگاه آزاد اسلامي بر مبناي اسناد بالادستي بود، طراحي شدند.
مدل ارزيابي فعاليت هاي فرهنگي در دانشگاه آزاد اسلامي کشور بر مبناي اسناد بالادستي داراي چه شرايط مداخله گري است ؟ شرايط مداخله گر داراي ١ مقوله اصلي و ٧ مقوله و فراواني٣٧ مي باشد.
از آنجا که پژوهش حاضر ارائه مدل مناسب ارزيابي فعاليت هاي فرهنگي دانشگاه آزاد بر مبناي اسناد بالادستي پرداخته است ، پژوهشگران آتي ميتوانند اين موضوع را در ساير سازمانها مورد مطالعه قرار داده و به مقايسه نتايج آن ها بپردازند.
The effectiveness of the cultural programs of Fars Islamic Azad University from the perspective of students, A New Approach in Educational Management, 7(3): 163-178 [In Persian].
Identifying the dimensions of cultural intelligence management in Islamic Azad Universities of Mazandaran province, bimonthly scientific-research journal of new approach in educational management, 8(32): 197-226 [In Persian].