چکیده:
هدف این مطالعه بررسی مدل رفتار مدنی تحصیلی بر اساس جو عاطفی مدرسه و تجارب مثبت در مدرسه با میانجیگری شکفتگی تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانی بود. در یک مطالعه همبستگی از میان دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر خوی در سال تحصیلی 1-1400، تعداد 368 نفر بر اساس جدول کرجسی و مورگان با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل رفتار مدنی تحصیلی (گلپرور، 1389)، جو عاطفی مدرسه (پاشا امیری، 1388)، تجارب مثبت در مدرسه (فیورلانگ و همکاران، 2014) و شکفتگی تحصیلی (داینر و بیسواز- داینر، 2008) بودند. دادهها با روش تحلیل مسیر در نرمافزارهای SPSS و Amos تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که مدل رفتار مدنی تحصیلی بر اساس جو عاطفی مدرسه و تجارب مثبت در مدرسه با میانجیگری شکفتگی تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانی برازش مناسبی دارد. همچنین، متغیرهای جو عاطفی مدرسه و تجارب مثبت در مدرسه بر شکفتگی تحصیلی و متغیرهای جو عاطفی مدرسه، تجارب مثبت در مدرسه و شکفتگی تحصیلی بر رفتار مدنی تحصیلی اثر مستقیم، مثبت و معنادار دارد. علاوه بر آن، جو عاطفی مدرسه و تجارب مثبت در مدرسه با میانجیگری شکفتگی تحصیلی بر رفتار مدنی تحصیلی اثر غیرمستقیم، مثبت و معنادار دارند (001/0>P). با توجه به نتایج، برای بهبود رفتار مدنی تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانی میتوان جو عاطفی مدرسه، تجارب مثبت در مدرسه و شکفتگی تحصیلی آنها را از طریق بهبود وضعیتهای مختلف مدرسه ارتقاء بخشید.
The aim of this study was investigated the academic civic behavior model based on the school emotional climate and positive experiences at school with the mediation of academic flourishing in high school students. In a correlational study 368 people numbers from the senior high school students of Khoy city in the 2021-22 academic years were selected as a sample based on the Krejcie and Morgan table with the multi-stage cluster random sampling method. The research tools were included academic civic behavior (Golparvar, 2011), school emotional climate (Pasha Amiri, 2009), positive experiences at school (Furlong et al., 2014) and academic flourishing (Diener & Biswas-Diener, 2008). The data were analyzed by path analysis method in SPSS and Amos software. The findings showed that the academic civic behavior model based on the school emotional climate and positive experiences at school with the mediation of academic flourishing in high school students have a good fit. Also, the variables of school emotional climate and positive experiences at school on academic flourishing and the variables of school emotional climate, positive experiences at school and academic flourishing on academic civic behavior had a direct, positive and significant effect. In addition, the school emotional climate and positive experiences at school with the mediation of academic flourishing on academic civic behavior had an indirect, positive and significant effect (P<0.001). According to the results, in order to improve the academic civic behavior in high school students it is possible to promote their school emotional climate, positive experiences at school and academic flourishing through the improvement of different school situations.
خلاصه ماشینی:
ابزارهاي پژوهش شامل رفتار مدني تحصيلي (گل پرور، ١٣٨٩)، جو عاطفي مدرسه (پاشا اميري، ١٣٨٨)، تجارب مثبت در مدرسه (فيورلانگ و همکاران ، ٢٠١٤) و شکفتگي تحصيلي (داينر و بيسواز- داينر، ٢٠٠٨) بودند.
زماني که دانش آموزان جو 1- Civic behavior 2- Silke 3- Academic civic behavior 4- Dugan 5- Resh & Sabbagh 6- Encina & Berger 7- School emotional climate 8- Karakos 9- Zabek 10- Ozturk & Ozan 35 عاطفي مدرسه را مناسب ارزيابي کنند کمتر دچار رفتارهاي نامطلوب و بيانضباطي ميشوند، به مدرسه احساس تعلق بيشتري ميکنند و براي بهبود عملکرد تحصيلي خود و همکلاسيها تلاش بيشتري مينمايند (بروفي- هرب ١ و همکاران ، ٢٠١٩).
شکفتگي نمودي از زندگي ذهني است که داراي سطوح بالاي بهزيستي هيجاني و تمايل به داشتن زندگي هدفمند همراه با 7 پذيرش ويژگيهاي خود، احساس خوش بيني، خودگرداني، استقلال و کنترل دروني ميباشد (گوکن و 1- Brophy-Herb 2- Positive experiences at school 3- Preston 4- Dimitrellou & Male 5- Academic flourishing 6- Oguz-Duran & Demirbatir 7- Gokcen 36 همکاران ، ٢٠١٢).
نتايج شاخص هاي برازندگي مدل رفتار مدني تحصيلي بر اساس جو عاطفي مدرسه و تجارب مثبت در مدرسه با ميانجيگري شکفتگي تحصيلي دانش آموزان در جدول ٣ گزارش شد.
همچنين ، يافته هاي اين مطالعه نشان داد که جو عاطفي مدرسه با ميانجيگري شکفتگي تحصيلي بر رفتار مدني تحصيلي دانش آموزان اثر غيرمستقيم ، مثبت و معنادار داشت .
علاوه بر آن ، يافته هاي اين مطالعه نشان داد که تجارب مثبت در مدرسه با ميانجيگري شکفتگي تحصيلي بر رفتار مدني تحصيلي دانش آموزان اثر غيرمستقيم ، مثبت و معنادار داشت .