چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تجربیات، چالشها و نگرش معلم مقطع ابتدایی نسبت به آموزش از راه دور اضطراری یا ERT انجام شد. جامعه پژوهش معلمان دوره ابتدایی ارومیه بودند که از آن نمونهای به حجم 720 نفر با استفاده از نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. پرسشنامههای نیمهساختارمند استفاده شد. دادههای گردآوری شده با روش تحلیل موضوعی تحلیل شدند. تجربه معلمان از ERT در سه دسته احساس ناآمادگی، عدالت آموزشی و افت یادگیری قرار گرفت. معلمان در حوزههای درک دشواری وظایف معلم، فرصت دانشافزایی و مهارتآموزی، استمرار آموزش، ارتقای مشارکت بین معلمان، ارتقای مشارکت والدین و مسئولیتپذیری دانشآموزان و در حوزههای کاهش تعامل کلاسی، مشکلات برنامه کاربردی شاد، فقدان منابع و امکانات ضروریERT، عدم امکان سنجش روا و درست از یادگیری دانشآموزان و افزایش بارکاری از ERT به ترتیب راضی و ناراضی بودند. تغییرات ضروری از دیدگاه معلمان برای بهبود ERT در حوزههای اصلاح شبکه اینترنت و پلتفرم آموزشی، تسهیل دسترسی به امکانات و ابزارها و گنجاندن آموزشهای مرتبط با فناوری در برنامه درسی تربیت معلم و ضمن خدمت فرار گرفت. به نظر میرسد این شکل از آموزش، از این پس بعنوان یک شیوه مکمل برای آموزش رو در رو باقی خواهد ماند. لذا بررسی زیرساختهای لازم جهت بهبود آن ضروری مینماید.
The present study was conducted with the aim of investigating the experiences, challenges and attitudes of elementary school teachers towards emergency distance learning or ERT. The research community was primary school teachers of Urmia, from which a sample of 720 people was selected using purposive sampling. Semi-structured questionnaires were used. The collected data were analyzed by thematic analysis method. Teachers' experience of ERT was placed in three categories: feeling unprepared, educational justice, and learning failure. Teachers in the areas of understanding the difficulty of teacher duties, opportunities for knowledge and skill learning, continuity of education, promotion of cooperation between teachers, promotion of parents' participation and students' responsibility, and in the areas of reducing classroom interaction, problems with the SHAD application, lack of necessary resources and ERT facilities, impossibility of valid and correct assessment and increased workload were satisfied and dissatisfied with ERT, respectively. Necessary changes from the teachers' point of view to improve ERT placed in the areas of improving the Internet network and educational platform, facilitating access to facilities and tools, and including technology-related training in the teacher training curriculum and in-service escaped. It seems that this form of education will remain as a complementary method to face-to-face education from now on. Therefore, it is necessary to check the necessary infrastructure to improve it.
خلاصه ماشینی:
آموزش آنلاين از راه دور فرايندي پيچيده بوده ، تمام ابعاد آن پيش بيني شده ، سازمان يافته ، ميتني بر يافته هاي پژوهشي ١٥ و اساسا براي آموزش غيرحضوري و از راه دور شکل گرفته و نيازمند طراحي، 1- Distance education 2- Saykılı 3- Electronic Learning 4- Virtual learning 5- Basak, Wotto, & Bélanger 6- Telecommunication 7- Goyal 8- Online distance education 9- Bozkurt & Sharma 10- Hodges, Moore, Lockee, Trust, Bond 11- Barbour 12- EdTech 13- Czerniewicz 14- Emergency Remote Teaching-learning (ERT) 15- Evidence-based 99 برنامه ريزي و ايجاد فضايي است که هدف آن فراهم سازي عامليت ١، مسئوليت پذيري، حق انتخاب و انعطاف پذيري براي يادگيرنده است (اسپولودا-اسکوبار و موريسون ٢، ٢٠٢٠؛ بوزکورت و شارما٣، ٢٠٢٠).
به همين سبب با وقوع پاندمي نظام هاي تعليم و تربيت ناآماده بصورتي شتابزده آموزش و يادگيري ديجيتالي 1- Agency 2- Sepulveda-Escobar & Morrison 3- Bozkurt & Sharma 4- Hodges, Lockee 5- Mohmmed, Khidhir, Nazeer & Vijayan 6- Murphy 100 را در تمام سطوح و مقاطع اجرا کردند (کرز١، ٢٠٢٠).
علاوه بر اين ، تأمين هزينه اتصال به اينترنت با توجه به مشکلات اقتصادي ناشي از پاندمي کوويد- ١٩ از ديگر موانع در دسترسي به آموزش 1- Marshall 2- Coutts 3- Huang 4- See 5- Zhang 6- Ferri 7- Van der Spoel 8- König 9- Banerjee and Waxman 10- Falloon 11- Stelitano 12- Fackler&Sexton 13- UNICEF 112 آنلاين به شمار ميآيد.