چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی توانبخشی دوساهو بر بازداری پاسخ و توجه پایدار کودکان دارای اختلال کمتوجهی بیشفعالی بود. روش این پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، شامل تمام کودکان پسر 12-8 سال دارای اختلال کمتوجهی بیشفعالی بود که به مراکز مشاوره وخدمات روانشناسی شهر اصفهان در سال 1399 مراجعه کرده بودند. شرکتکنندگان به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت دو ماه و طی 8 جلسه یک ساعته درتوانبخشی روانی دوساهو شرکت کردند و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه کانرز فرم والدین، آزمون برو- نرو و آزمون عملکرد پیوسته کانرز استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که توانبخشی روانی دوساهو بر بهبود بازداری پاسخ و توجه پایدار کودکان دارای اختلال کمتوجهی بیشفعالی تأثیر دارد. براساس نتایج پژوهش حاضر میتوان گفت از آنجایی که تمرینهای دوساهو تأثیر مثبت و معناداری بر بازداری پاسخ و توجه پایدار کودکان دارای اختلال کمتوجهی بیشفعالی دارد، میتواند به عنوان یک رویکرد درمانی مکمل در کنار سایر مداخلات روانشناختی مورد استفاده قرار گیرد.
This study aimed to evaluate the effectiveness of Dohsa-Hou rehabilitation on response inhibition and sustained attention in children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). The method of this study was quasi-experimental with pre-test and post-test design with control group. The statistical population included all boys aged 8-12 years with ADHD who had referred to counseling centers and psychological services in Isfahan in 2020. Participants were selected by convenience sampling method and randomly divided into experimental and control groups (n =15 each). The experimental group participated in psycho-rehabilitation Dohsa-Hou for 8 months during 8 one-hour sessions and the control group did not receive any intervention. The Conners Parent Form Questionnaire, Go- No Go Test and the Conners Continuous Performance Test were used to collect data. The results of multivariate analysis of covariance showed that psycho-rehabilitation Dohsa-Hou had an effect on improving response inhibition and sustained attention in children with ADHD. Based on the results of the present study, it can be said that since Dohsa-Hou exercises have a positive and significant effect on response inhibition and sustained attention in children with ADHD, it can be used as a complementary therapeutic approach with other psychological interventions.
خلاصه ماشینی:
نتايج تحليل کوواريانس چندمتغيره نشان داد که توانبخشي رواني دوساهو بر بهبود بازداري پاسخ و توجه پايدار کودکان داراي اختلال کم توجهي بيش فعالي تأثير دارد.
براساس نتايج پژوهش حاضر ميتوان گفت از آن جايي که تمرين هاي دوساهو تأثير مثبت و معناداري بر بازداري پاسخ و توجه پايدار کودکان داراي اختلال کم توجهي بيش فعالي دارد، ميتواند به عنوان يک رويکرد درماني مکمل در کنار ساير مداخلات روان شناختي مورد استفاده قرار گيرد.
Openneer, van der Meer, Marsman and Forde 4.
Hwang, Meffert, Parsley and Tyler 5.
Huang-Pollock, Ratcliff, McKoon and Roule 7.
Drechsler, Brem, Brandieis and Grunblatta کارکردهاي اجرايي، موجب شده است توجه ويژه اي به تأثير مداخلات فعاليت بدني بر عملکردهاي شناختي کودکان با اختلال کم توجهي بيش فعالي شود و اخيرا درمان هاي جديدي مانند توانبخشي رواني دوساهو١ که شامل دو بخش روانشناختي (شامل اراده و تلاش ) و فيزيولوژيکي (شامل وضعيت بدني و حرکتي) بر اين اساس مطرح شده است .
Loprinzi, Frith, Edwards and Sng 8.
Pindus, Drollette, Scudder and Khan دوساهو بر بازداري پاسخ و توجه پايدار کودکان با اختلال کم توجهي بيش فعالي است .
(شهائيان ، شهيم ، بشاش و يوسفي، ١٣٨٦).
Wodka, Mark Mahone, Blankner and Gidley Larson 7.
نتايج آزمون تحليل واريانس يک راهه در خرده مقياس هاي آزمون عملکرد پيوسته (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف بررسي اثربخشي توانبخشي دوساهو بر بازداري پاسخ و توجه پايدار کودکان داراي اختلال کم توجهي بيش فعالي انجام گرفت .
The effectiveness of psycho-rehabilitation Dohsa-hou on improving sleep problems in children with attention deficit / hyperactivity disorder.