چکیده:
هدف پژوهش بررسی نقش تحول دیجیتال و رهبری کارآفرینانه بر عملکرد سازمان با نقش میانجی یادگیری دو سویه است. روش پژوهش حاضر از جهت هدف، کاربردی و از نظر جمعآوری داده، توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است. گردآوری داده به واسطه پرسشنامه صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش کلیه کسبوکارهای کوچک استان بوشهر است و نمونه آماری پژوهش 50 کسبوکار در نظر گرفته شد که به هر کسبوکار 3 پرسشنامه تعلق گرفت. روایی محتوا پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصان حوزه مدیریت و روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی مورد بررسی قرار گرفت. روایی و پایایی پرسشنامه با بهرهگیری از نرمافزار SPSS سنجش شد. ضریب آلفای کرونباخ کل پرسشنامه برابر با مقدار 95/0 به دست آمد که گویای پایایی مطلوب پرسشنامه میباشد. برای سنجش فرضیههای پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری، نرمافزار SMART PLS بهره گرفته شد. نتیجه فرضیههای پژوهش نشان دهنده آن است که تحول دیجیتال بر یادگیری دو سویه با مقدار آماره تی (74/5)، رهبری کارآفرینانه بر یادگیری دو سویه با مقدار آماره تی (56/7)، یادگیری دو سویه بر عملکرد سازمانی با مقدار آماره تی (69/13) تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین تحول دیجیتال بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی یادگیری دو سویه به مقدار آماره تی (43/5) و رهبری کارآفرینانه بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی یادگیری دو سویه به مقدار آماره تی (23/6) تأثیر مثبت و معناداری دارد.
The purpose of the research is to investigate the role of digital transformation and entrepreneurial leadership on the performance e organization with the mediating role of two-way learning. The method of the current research is applied of purpose and descriptive-survey of correlation type in terms of data collection. Data collection was done through a questionnaire. The statistical population of the research is all small businesses in Bushehr province, and the statistical sample research was considered to be 50 businesses, and each business was given 3 questionnaires. The content validity of the questionnaire was examined using the opinions of experts in the field of management and the construct validity was examined using confirmatory factor analysis. Validity and reliability of the questionnaire were measured using SPSS software. Cronbach's alpha coefficient of the whole questionnaire was equal to 0.95, which indicates the good reliability of the questionnaire. In order to measure the hypotheses of the research, structural equation modeling, SMART PLS software was used. The results of the research hypotheses show that digital transformation affects two-way learning with a t-statistic value (5.74), entrepreneurial leadership affects two-way learning with a t-statistic value (7.56), and two-way learning affects organizational performance with a t-statistic value. (13/69) has a positive and significant effect. Also, digital transformation has a positive and significant effect on organizational performance with the mediating role of two-way learning at the value of t-statistic (5.43) and entrepreneurial leadership on organizational performance with the mediating role of two-way learning at the value of t-statistic (6.23).
خلاصه ماشینی:
1 Tremblay 2 Kotzé & Nel 3 Hu et al 4 Lee & Huang 5 Denić et al 6 Setia et al 7 Heavin and Power 8 Henriette et al 9 Harrison et al 1 He et al 0 1 Ilvonen 1 1 McGrath and MacMillan 2 1 Sebastian et al 3 1 Palacios-Marqués et al 4 دنياي ديجيتال چشم انداز تجارت جهاني را به طور اساسي تغيير داده است و نشان ميدهد که چگونه ممکن است سازمان هاي موجود براي بقا در محيط خود نياز به تغييروتحول داشته باشند (دنيک و همکاران ،٢٠١٨؛ وسترمن و بونت ، 1 ٢٠١٥).
سطح بالاي يادگيري اکتشافي نيز اغلب مي تواند منابع جديد ايجاد کرده و منابع موجود را از طريق فرآيند 1 Widyani et al 2 Huang et al 3 Kim et al 4 Kogut &Udo Zander تجربي افزايش دهد (کائو و همکاران ، ٢٠٠٩) که اين مورد نادر بودن و عدم تقليد پذيري در منابع شرکت را فراهم مي کند و بر مزيت رقابتي پايدار شرکت تأثير ميگذارد (شاو و همکاران ،١ ٢٠١٨)، يادگيري دو سويه از اثرات مثبت اين منابع استفاده ميکند و در نتيجه به عملکرد سازمان کمک مي کند (وو و همکاران ، ٢٠٢١).
1 Shao et al 2 March 3 Junni et al 4 Benner & Tushman 5 Kaplan & Haenlein 6 Henriette et al 7 Heavin & Power 8 Sebastian et al 9 Cohen & Levinthal تأثير رهبري کارآفرينانه بر عملکرد سازماني با نقش يادگيري دوسويه يکي از مواردي که در يادگيري دو سويه مهم است ، بحث رهبري است .
Also, digital transformation has a positive and significant effect on organizational performance with the mediating role of two- way learning at the value of t-statistic (5.
Keywords: digital transformation, entrepreneurial leadership, organization performance, two-way learning, small business