چکیده:
فرآیند تجاریسازی، انتقال فناوری یا یک مفهوم نوآورانه از مرحله ایده تا بازار است. لذا اهمیت و اولویت زمانی، مکانی و چگونگی عملکرد در ارائه محصولات به بازار از شاخصهای مهم میباشد که پژوهش حاضر به تحلیل ماتریس اهمیت – عملکرد شاخصهای تجاریسازی محصولات دانشبنیان با تأکید بر سیاستهای اقتصاد مقاومتی در شرکتهای دانشبنیان مستقر در مراکز رشد شمال کشور (گلستان و مازندران) میپردازد. تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش تحقیق، از نوع آمیخته، جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی و مدیران و کارشناسان مرتبط و در بخش کمی مدیران و مسئولان خبره شرکتهای دانشبنیان میباشد. نمونهگیری در بخش کیفی هدفمند و در بخش کمی تصادفی طبقهای بود. در بخش کیفی 20 نفر در فرآیند مصاحبه و در بخش کمی با حجم جامعه 118 نفر، 97 نفر بهعنوان نمونه مشارکت داشتند. ابزار جمعآوری دادهها شامل مصاحبه و پرسشنامه محققساخته بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل محتوا در بخش کیفی و در بخش کمی از تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرمافزارهای SPSS و PLS استفاده شد. الگوی طراحیشده با هفت شاخص در تجاریسازی و پنج شاخص در اقتصاد مقاومتی ارائه گردید. با توجه به تأیید شدن ضریب مسیر، آماره t و مقدار p-value، شاخصهای اقتصاد مقاومتی بر تجاریسازی، تأثیر معنیدار و مستقیم دارد. همچنین بر اساس نتایج بهدستآمده از رتبهبندی ماتریس تحلیل اهمیت- عملکرد، شاخص مدیریتی و اقتصادی هم از نظر اهمیت و هم از نظر عملکرد حائز رتبه اول شدهاند.
The process of Commercialization is the transfer of technology or an innovative concept from the idea to the market. Therefore, the importance and priority of time, place and performance in delivering products to the market are important indicators. The present study aims to analyze the importance of the matrix - the performance of the indicators of the commercialization of knowledge based products with emphasis on resilient economy policies in knowledge based companies based on The centers of growth in the north of the country (Golestan and Mazandaran). The purpose of the research is applied and the method of research is of mixed type. The statistical population of the research in the qualitative section includes academic experts and relevant managers and experts in knowledge-based companies and in the small part of the managers and authorities responsible for knowledge-based companies. Sampling was targeted in the qualitative section and in a quantitative random stratified sampling. In the qualitative section, 20 people participated in the interview process and in the small part with 118 people, 97 participants participated as examples. The data gathering tool was a researcher-made interview and interview. To analyze the data, the coding method in the qualitative section and in the small part of the exploratory and confirmatory factor analysis were analyzed using SPSS and PLS software. Designed with 7 indicators in commercialization and 5 indicators in resistance economy. Regarding the confirmation of path coefficient, t statistic and p-value, resistance indexes on commercialization have a significant and direct effect. Also, based on the ranking and prioritization results that were performed based on the Matrix-Importance-Performance Analysis (IPMA), the managerial and economic index ranked first in terms of both importance and performance.
خلاصه ماشینی:
جامعه آماري پـژوهش در بخش کيفي شامل خبرگان دانشـگاهي کـه داراي مـدرک دکتـري ، باتجربـه و در رشـته تحصيلي مرتبط و داراي سـابقه پژوهشـي و تـأليفي در زمينـه تجـاريسـازي، کـارآفريني، مـديريت و اقتصـاد و مـديران و کارشناسـان خبـره و مطلـع از فرآينـد تجـاريسـازي در شرکت هاي مطالعه شده که به عنوان تيم تصميم در شناسايي شاخص هـا و ابعـاد متغيرهـا در اين تحقيـق حضـور داشـتند و در بخـش کمـي تعـداد ١١٨ نفـر از مـديران و مسـئولان و کارشناسان شرکت هاي دانش بنيان مستقر در مراکـز رشـد پـارکهـاي علمـي و فنـاوري در شمال کشـور (اسـتان هـاي گلسـتان ، مازنـدران ) در تابسـتان سـال ١٣٩٧ مـي باشـند.
بر اساس نتايج پژوهش حاصل از تحليل نقشـه اهميـت - عملکـرد؛١ از بـين متغيرهـاي تبيين کننده تجاريسازي از نظر اهميت ، بيشترين رتبه و اولويت به ترتيب مربوط بـه متغيـر شاخص فردي بـا ضـريب اهميـت ٠/٢١٤، سـپس شـاخص فرهنگـي اجتمـاعي، شـاخص توانمندي بازاريابي و فروش ، شاخص قابليت هاي فناورانه ، شـاخص قـوانين و تأييديـه هـا، شاخص مديريتي و سازماني و شاخص مالي و اقتصادي ميباشد.
نتايج حاصله از سؤال دوم تحقيق که بـر اسـاس تحليـل مـاتريس اهميـت – عملکـرد٢ انجام پذيرفته است ؛ اولويت بندي متغيرهاي تبيين کننده تجاريسازي از نظر اهميت بيشترين رتبه و اولويت به ترتيب مربوط بـه متغيـر شـاخص فـردي، شـاخص فرهنگـي اجتمـاعي، شاخص توانمندي بازاريابي و فروش ، شـاخص قابليـت هـاي فناورانـه ، شـاخص قـوانين و تأييديه ها، شاخص مديريتي و سازماني و درنهايت شاخص مـالي و اقتصـادي مـيباشـد.
232 نتايج حاصله از سؤال چهارم تحقيق که بر اسـاس تحليـل مـاتريس اهميـت - عملکـرد١ انجام پذيرفته است ؛ اولويت بندي شاخص و مؤلفه هاي سياست هاي اقتصاد مقاومتي مؤثر بر تجاريسازي از نظر اهميت بيشترين رتبه و اولويت به ترتيـب مربـوط بـه متغيـر شـاخص مديريتي و اقتصادي، شاخص راهبردي، شاخص توليد ملي، شاخص بين المللي و درنهايـت شاخص الگوي مصرف ميباشد.