چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تبیین رابطه فرهنگ سازمانی و سلامت سازمانی با توسعه حرفه ای معلمان ابتدایی شهر فین انجام شده است . روش تحقیق ، توصیفی و طرح پژوهشی همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه معلمان ابتدایی شهر فین تشکیل می دهند که تعدادشان طبق آمار اخذ شده ١٠٧ نفر (٥٧ نفر زن و ٥٠ نفر مرد) می باشد. با توجه به اینکه تعداد جامعه آماری محدود می باشد از کلیه جامعه آماری به عنوان نمونه استفاده می کنیم . در پژوهش حاضر از روش سرشماری کامل استفاده شده است . ابزارجمع آوری اطلاعات سه پرسشنامه : استاندارد فرهنگ سازمانی دنیسون (٢٠٠٠)، سنجش سلامت سازمانی هوی وفیلدمن (١٩٩٦)و توسعه حرفه ای نوا (٢٠٠٨) استفاده شده است . داده های تحقیق پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS نسخه ٢٢ و از طریق همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج نشان داد که بین فرهنگ سازمانی و سلامت سازمانی با توسعه حرفه ای معلمان ابتدایی شهر فین رابطه معنی داری وجود دارد. بین فرهنگ سازمانی و سلامت سازمانی معلمان ابتدایی شهر فین رابطه معنی داری وجود دارد. بین فرهنگ سازمانی و توسعه حرفه ای معلمان ابتدایی شهر فین رابطه معنی داری وجود دارد. فرهنگ سازمانی و سلامت سازمانی می توانند توسعه حرفه ای معلمان ابتدایی شهر فین را پیش بینی کنند.
خلاصه ماشینی:
ابزارجمع آوري اطلاعات سه پرسشنامه : استاندارد فرهنگ سازماني دنيسون (٢٠٠٠)، سنجش سلامت سازماني هوي وفيلدمن (١٩٩٦)و توسعه حرفه اي نوا (٢٠٠٨) استفاده شده است .
نتايج نشان داد که بين فرهنگ سازماني و سلامت سازماني با توسعه حرفه اي معلمان ابتدايي شهر فين رابطه معني داري وجود دارد.
٣- Arditi et al 4- Gustomo and Harjanti 184 فرضيه هاي فرعي ١- بين فرهنگ سازماني و سلامت سازماني معلمان ابتدايي شهر فين رابطه معني داري وجود دارد.
يافته هاي استنباطي پژوهش فرضيه اصلي : بين فرهنگ سازماني و سلامت سازماني با توسعه حرفه اي معلمان ابتدايي شهر فين رابطه معني داري وجود دارد.
جدول ٢: رابطه همبستگي بين فرهنگ سازماني و سلامت سازماني با توسعه حرفه اي (رجوع شود به تصویر صفحه) طبق نتايج جدول ٢ و با توجه به اين که سطح معناداري خطاي آزمون براي سطح اطمينان ٠/٩٩ کمتر از ٠/٠١ است ، بنابراين ميتوان گفت که فرضيه اصلي تأييد ميشود و بين فرهنگ سازماني و سلامت سازماني با توسعه حرفه اي معلمان ابتدايي رابطه مستقيم معني داري وجود دارد.
فرضيه فرعي دوم :بين فرهنگ سازماني و توسعه حرفه اي معلمان ابتدايي شهر فين رابطه معنادار وجود دارد.
بر اساس يافته هاي فرضيه فرعي اول بين فرهنگ سازماني و سلامت سازماني معلمان ابتدايي شهر فين رابطه معني داري وجود دارد.
بر اساس يافته هاي فرضيه فرعي دوم بين فرهنگ سازماني و توسعه حرفه اي معلمان ابتدايي شهر فين رابطه معنادار وجود دارد.
بر اساس يافته هاي فرضيه فرعي سوم فرهنگ سازماني و سلامت سازماني مي توانند توسعه حرفه اي معلمان ابتدايي شهر فين را پيش بيني کنند.