چکیده:
برای رشد و سودآوری واقعی شرکتها، شایستگیها نقش مهمی دارند. بهطوری که باعث ایجاد مزیت رقابتی برای آنها میشود.کسب مزیت رقابتی به صورت تصادفی و بدون برنامه حاصل نمیشود، بلکه بایستی سازمانها با تفکر و طراحی چارچوبهای علمیدر این راستا حرکت کنند. هدف از این تحقیق شناسایی و رتبهبندی عوامل داخلی موثر بر مزیت رقابتی بانک ملی در استان کهگیلویهو بویراحمد میباشد. روش انجام این تحقیق با ترکیبی از روش های کیفی و کمی انجام شده است. ابزار گردآوری داده ها به تناسبروش تحقیق کیفی، مصاحبه عمیق و روش تحقیق کمی، با استفاده از پرسشنامه محققساخته است. جامعه آماری، مدیران و کارکنانبانک ملی اداره امور شعب استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است و در بخش پیمایشی تعداد 111 نفر از کارکنان و مدیران بانک ملیاداره امور شعب استان کهگیلویه و بویراحمد انتخاب شدند. یافته ها براساس نرمافزار MAXQDA ، نرمافزار SPSS 24 و رویکردمعادلات ساختاری نرمافزار PLS SMART مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان دادهاند ضرایب مسیر در مدل برای:1+(، قدرت جذب منابع / 1+(، قدرت جذب مشتری) 163 / 1+(، کاهش قیمت تمامشده خدمات) 134 / ایجاد تمایز در خدمات) 4921+(، منابع انسانی توانمند / 1+(، برندینگ بانک) 141 / 1+(، قابلیتهای بازاریابی) 298 / +1/428 (، قدرت وصول مطالبات) 113 (1+(، اطلاعرسانی مناسب / 1+(، مدیریت کارکنان) 481 / 1+(، تعدد شعب بانک ملی) 134 / +1/181 (، خدمات نوین بانکی) 228 (1+(، خدمات / 1+(، تسهیلات مناسب) 773 / 1+(، کیفیت خدمات) 641 / 1+(، اعتماد به بانک ملی) 294 / +1/417 (، تصویر بانک) 414 (1+(و اخلاق حرفهای) 11181 (بر مزیت رقابتی بانک ملی تاثیری مستقیم، مثبت و معنادار دارند. با توجه به / مناسب اینترنتی) 131تجزیه و تحلیلهای این تحقیق 18 عامل موثر داخلی بر مزیت رقابتی شعب بانک ملی شناخته شده است. در بین این عوامل کیفیتخدمات بیشترین شدت اثر و قدرت وصول مطالبات کمترین شدت اثر را داشته است که برای بهبود و اصلاح آنها نیاز به توجهدستاندرکاران و تصمیمگیرندگان بانک ملی است. همچنین عامل اخلاق حرفهای نکته حایز اهیمت این تحقیق است که در بین عواملمختلف از بازاریابی تا مالی وجود چنین عاملی باید در برنامه های بانک حتما لحاظ شود.
The purpose of this research is to identify and rank the internal factors affecting the competitive advantage of National Bank in Kohgiluyeh and Boyer Ahmad provinces. The method of conducting this research was done with a combination of qualitative and quantitative methods. The data collection tool is suitable for qualitative research method, in-depth interview and quantitative research method, using researcher-made questionnaire. The statistical population was the managers and employees of the National Bank of Kohgiluyeh and Boyer Ahmad branches, and in the survey section, 100 employees and managers of the National Bank of Kohgiluyeh and Boyar Ahmad branches were selected. The results are based on SPSS 24 software and PLS SMART structural equation approach. The plots have shown the path coefficients in the model for: creating differentiation in services (0.492+), reducing the total price of services (0.174+), customer attraction power (0.167+), resource attraction power (0.428). +), ability to collect claims (+0.107), marketing capabilities (+0.298), bank branding (+0.140), capable human resources (+0.185), modern banking services (+0.228) ), the number of Bank Melli branches (+0.174), staff management (+0.480), appropriate information (+0.453), the image of the bank (+0.414), trust in Bank Melli (+0.294) , service quality (+0.645), suitable facilities (+0.337), suitable internet services (+0.171) and professional ethics (0.185) have a direct, positive and significant impact on the competitive advantage of National Bank. According to the analyzes of this research, 18 internal effective factors on the competitive advantage of National Bank branches were identified. Among these factors, the quality of service has the greatest effect and the ability to collect claims has the least effect, which requires the attention of the stakeholders and decision makers of National Bank to improve and correct them. Also, the factor of professional ethics is an important point of this research that among the various factors from marketing to finance, the existence of such a factor must be included in the bank's plans.