چکیده:
انتخابات به عنوان یکی از مهمترین روش های گزینش نخبگان سیاسی در دنیای امروز از منظرهای مختلفی مورد توجه است. گسترش فضای مجازی و پیچیده شدن کمپینهای انتخاباتی باعث شده تا شیوههای جهتدهی به رای عموم از فضای پیشین دنیای سیاست فاصله گرفته و وارد عرصههای جدید شود.انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و دوازدهم ایران از جمله انتخاباتی بود بیشترین بحث های رسانه ای و حتی شائبه های اقتصادی پیرامون آن شکل گرفت. به رغم توجه به سایر متغیرهای موثر بر حضور و مشارکت جوانان در انتخابات ریاست جمهوری، هدف این پژوهش آینده پژوهی عوامل موثر بر مشارکت انتخاباتی جوانان در انتخابات ریاست جمهوری بر مبنای بررسی عوامل تاثیرگذار بر مشارکت انتخاباتی جوانان در انتخابات دوره یازدهم و دوازدهم ریاست جمهوری می باشد. این تحقیق بر اساس نتیجه و هدف از نوع تحقیقات کاربردی و نیز از نظر روش، جزو تحقیقات توصیفی و از حیث گردآوری داده ها از شاخه پیمایشی است. با توجه به حجم نمونه، 384 عدد پرسشنامه تهیه و جهت جمعآوری اطلاعات در اختیار افرادی که به حسن روحانی رای داده بودند قرار گرفت. با تجزیه و تحلیل های انجام شده بر اساس داده های گردآوری شده با استفاده از تکنیک های آماری این نتیجه حاصل شد که پخش برنامههای ویژه انتخابات از تلوزیون در حد متوسط سبب تغییر عقیده رأی دهندگان جهت مشارکت در انتخابات شده است.
Elections as one of the most important methods of selecting political elites in today's world are considered from different perspectives. The expansion of cyberspace and the complexity of election campaigns have caused the methods of directing the public vote to move away from the previous space of the political world and enter new areas. The 11th and 12th presidential elections in Iran were among the elections that there were media debates and even economic scandals surrounding it. Despite considering other variables affecting the presence and participation of youth in the presidential election, the purpose of this study is to study the factors affecting youth participation in the presidential election based on a study of factors affecting youth participation in the 11th and 12th presidential elections. This research is a descriptive research based on the result and purpose, applied research in terms of method, and in terms of data collection from the survey branch. According to the sample size, 384 questionnaires were prepared and given to people who voted for Hassan Rouhani to collect information. Analyzes based on the data collected using statistical techniques, it was concluded that the broadcast of special election programs on television on average has changed the opinion of voters to participate in the elections.