چکیده:
رفتار سیاسی در سازمان یکی از پدیده های رایج سازمانی است که جامعه اطلاعاتی یک منبع تغذیه مهم برای آن محسوب می شود. از آنجا که امروزه دو کارکرد مهم رسانه های اجتماعی کاربر محور از جمله شبکه های اجتماعی اعم از اطلاع رسانی یا پوشش خبری و کنترل افکار عمومی در حوزه رفتار سیاسی مورد تاکید صاحبنظران است، کارکرد این خدمات کاربر محور در رفتار سیاسی کارکنان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مورد سوال می باشد. بر این اساس این پژوهش به روش ترکیبی (کمی-کیفی) و استفاده از نظریه داده بنیاد با تعداد 12 نفر از مدیران، معاونین و مشاوران سازمان مصاحبه عمیق به عمل آورد. نمونه گیری به صورت هدفمند و تا حد اشباع نظری صورت گرفت. تحلیل داده های حاصل از مصاحبه ها منطبق با استراتژی تحقیق در سه مرحله کدگذاری شد. نتایج به دست آمده، 23 رفتار سیاسی شایع در سازمان را از بین حدود 70 مفهوم اولیه شناسایی و مفهوم سازی کرد. هر مقوله محوری به طور میانگین از ترکیب 4 مقوله اولیه به دست آمد و در کدگذاری کانونی با عنوان رفتارهای درون سازمانی، رفتارهای برون سازمانی، رفتار افقی، رفتار عمودی، رفتار مشروع و رفتار نامشروع مفهوم سازی و نوع شناسی گردید. این رفتار تحت کارکرد شبکه های اجتماعی در سازمان نمود می یابند. رفتارهای درون سازمانی، رفتارهای برون سازمانی، رفتار افقی، رفتار مشروع و رفتار نامشروع با کاربرد شبکه های اجتماعی همبستگی مثبت و معنادار دارند.
Political behavior in the organization is one of the common organizational phenomena in which the information society is an important source of nutrition. Since the two most important functions of social media today, whether informing or news coverage and public opinion control in the field of political behavior are emphasized by experts, the function of these networks is in question in the political behavior of the staff of the Radio and Telecommunications Regulatory Authority. Accordingly, this study conducted in-depth interviews with 12 managers, deputies, and consultants using a combination of quantitative and qualitative data theory. Sampling was purposive and theoretically saturated. The data analysis of the interviews was coded in accordance with the research strategy in three stages. The results identified and conceptualized the 23 common political behaviors within the organization out of about 70 initial concepts. Each axial category was averaged from a combination of the four primary categories and conceptualized and identified in focal coding as intra-organizational behaviors, extracurricular behaviors, horizontal behaviors, vertical behaviors, legitimate behaviors, and illegitimate behaviors. This behavior is manifested by the functioning of social networks in the organization. Intra-organizational behaviors, extracurricular behaviors, horizontal behaviors, legitimate behaviors, and illegitimate behaviors were positively and significantly correlated with social network use. These variables overlap at a rate of 0.43 In the meantime, horizontal political behavior in the organization receives the most influence from social networks.