چکیده:
تجارت الکترونیک انقلاب صنعتی سده بیست و یکم نامیده میشود که با پیدایش اینترنت به سرعت رو به پیشرفت و گسترش است و روابط تجاری افراد نیز به تبع این پیشرفت دستخوش دگرگونی گشته و امور حقوقی را نیز در این پیشرفت به دنبال کشانده است. گسترش روز افزون معاملات الکترونیکی و لزوم پیشرفت آن در کشورهای درحال توسعه حقوق دانان را برآن داشته تا در جهت پر کردن خلاهای قانونی و مسایل حقوقی مرتبط با این گونه معاملات بکوشند و این مساله ایجاب و قبول را به عنوان وسیله اعلام اراده متعاملین در معاملات الکترونیکی نقش بسزایی دارد. از این رو پرسش اصلی این مقاله این است که ایجاب و قبول در تجارت الکترونیکی ایران و فرانسه به چه نحو بیان میگردد؟ این مقاله با روش تحلیلی–توصیفی به دنبال بررسی نقش ایجاب و قبول در تجارت الکترونیکی نظام حقوقی ایران و فرانسه می باشد در حقیقت در ایران و فرانسه تجارت الکترونیکی، روابط تازه ای بین تاجر و مشتری برقرار می شود که از سویی از شمای سنتی فاصله میگیرد و از سوی دیگر واسطه های جدیدی در تماس با مشتریان تاجر شکل می گیرند.
Electronic commerce is considered as the industrial revolution of the 21st century which is rapidly expanding and advancing with the emergence of the internet. Although, employing electronic gadgets in commerce is not a new phenomenon and telephone and telegraph have long been used for contracts and commercial agreements. Business relations between people have also changed due to these advances and legal affairs have also been dragged into these advancements. Prevalence and growing expansion of electronic transactions in the developed countries and the need for its progression in the developing countries have led lawyers into trying to fill legal gaps and affairs related to this type of transaction. In this area, the issue of offer and acceptance as the means of declaring the wills of both parties in an electronic transaction is of high importance. In fact, in electronic commerce in Iran and France, new relations are established between the businessman and the consumer, which on one hand takes some distance from the traditional schematic and on the other hand, new intermediaries are formed in contacting the customers.
خلاصه ماشینی:
از اين رو پرسش اصلي اين مقاله اين است که ايجاب و قبول در تجارت الکترونيکي ايران و فرانسه به چه نحو بيان ميگردد؟ اين مقاله با روش تحليلي–توصيفي به دنبال بررسي نقش ايجاب و قبول در تجارت الکترونيکي نظام حقوقي ايران و فرانسه مي باشد در حقيقت در ايران و فرانسه تجارت الکترونيکي، روابط تازه اي بين تاجر و مشتري برقرار مي شود که از سويي از شماي سنتي فاصله ميگيرد و از سوي ديگر واسطه هاي جديدي در تماس با مشتريان تاجر شکل مي گيرند.
براي اينکه قرارداد به درستي منعقد شود بايد شرايط ماده ١١٠٨ قانون مدني فرانسه (که قوانين خارجي متعددي از آن اقتباس کرده اند) رعايت شود و بايد طرفين قرارداد صلاحيت انعقاد آن را داشته باشند يعني عدم اهليت مانع از تحقق قرار داد نشود؛ همچنين موضوع قرارداد بايد کاملاً قانوني و درباره / 272 چيزهايي باشد که موضوع تجارت هستند تا رضايت طرفين اعلام شود، بدون اينکه به دليل اشتباه ، اجبار يا اکراه معيوب باشد.
١-پيشينه پژوهش با توجه به مطالعات انجام شده در اين مقاله ، انتخاب اين موضوع ، در نوع خود و با دارابودن زمينه ها و چارچوب هاي پژوهشي، اقدامي جديد است که به شرح ياد شده ، تحقيق پيرامون آن ضرورت دارد؛ با توجه به توضيحات ياد شده ،در بخش هايي از کتاب ها و مقاله هاي ذيل ايجاب و قبول در تجارت الکترونيک اشاره شده است اما نه به طور ويژه که به مطالعه ي تطبيقي در حقوق ايران و فرانسه پرداخته باشد.