چکیده:
اسرائیل به مثابه یک سامان سیاسی نوبنیاد، در حالی از آسیبهای ویرانگری چون گسست اجتماعی، جنگ داخلی، تجزیه، کودتا و تروریسم در امان مانده که در منطقه هماره آبستن بلا و پرآشوب خاورمیانه قرار گرفته است. افزون بر این، عمده شهروندان اسرائیل از یهودیانی مهاجر با تجارب زیستی متفاوت ترکیب شدهاند که آنچه آنها را به هم پیوند میدهد، سرگذشت قومی و دینی آنها است. سرگذشتی که به صورت حافظه جمعی در ادبیات سیاسی، آثار هنری، اعمال و مناسک دینی و ملی، یادمانها و یادوارههایشان متجلی است، از یک سو به افراد سهیم در خود، اتحاد و هویت میبخشد و از یک سوی دیگر به قدرت متکی به خود مشروعیت میدهد. سفر خروج، تهاجم آشور و آوارگی اسباط دهگانه، کتاب استر، روایت یهودی سرگردان و هولوکاست از جمله این حافظههای جمعی یهودند. پژوهش حاضر در صدد است تا با مطالعه هرمنوتیک مبتنی بر متن سه اثر شاخص در حوزه ادبیات هولوکاست (خاطرات یک دختر جوان از آن فرانک، شب، اثر الی ویزل و رقص چنگیز کوهن به قلم رومن گاری) کارکردهای ادبیات سیاسی هولوکاستمحور اسرائیل را بررسی نماید و به این پرسش پاسخ دهد که ادبیات سیاسی اسرائیل با محوریتبخشی به هولوکاست، چه نقشی در انسجام جامعه اسرائیل و همراه کردن افکار عمومی با سیاستهای دولت اسرائیل بر عهده دارد. فرضیه پژوهش پیش رو بر این مبنا گزارده شده است که واقعه هولوکاست در طی هفت دهه اخیر به مثابه حافظهای پویا و فعال، جانمایه ادبیات سیاسی اسرائیل را تشکیل داده است.
Israel, as a newly founded political system, has been spared from devastating damage such as social disintegration, civil war, secession, coup, and terrorism, and is located in the troubled and turbulent region of the Middle East. In addition, the majority of Israeli citizens are Jewish immigrants with different life experiences, and what unites them is their ethnic and religious history. A history that has been manifested in the form of collective memory in political literature, religious and national practices, and rituals, their monuments and memorials, on the one hand, it provides unity and identity to the people who share in it, and on the other hand, it gives legitimacy to the power that relies on it. Book of Exodus, The Assyrian Siege of Jerusalem and the Displacement of the Ten Lost Tribes, the book of Esther, the Narrative of the Wandering Jew, and the Holocaust are among these Jewish collective memories. The present study aims to investigate the functions of Israel's Holocaust-oriented political literature by studying hermeneutics based on the text of three prominent works in the field of Holocaust literature (The Diary of a Young Girl by Anne Frank, The Night, by Elie Wiesel and The Dance of Genghis Cohen by Romain Gary). And to answer the question of what role Israeli political literature focusing on the Holocaust, plays in the cohesion of Israeli society and bringing public opinion together with the policies of the Israeli government. The hypothesis of the upcoming research is based on the fact that during the last seven decades, the Holocaust event, as a dynamic and active memory, has formed the basis of Israeli political literature.