چکیده:
در شهرسازی معاصر، توسعه و سلطه حرکت سواره و حجم زیاد ترافیک، کمتر توجه برنامهریزان و طراحان شهری را برای حرکت پیاده و نیازها و حقوق طبیعی انسانی او، برانگیخته و به تدریج اولویت دادن به نقش عابرپیاده و فضاهای پیاده محور شهری کمرنگ شده است. خیاباهای تجاری و پیادهروهای آن به عنوان نمونهای از فضاهای تجاری که از گذشته تا کنون جایگاه خود را در شهرها حفظ نمودهاند، از محورهای پر رفتوآمد شهری محسوب میشوند، که توجه به نیاز آسایش و راحتی زنان به عنوان بخش بزرگی از مخاطبان این فضا امری ضروری است و این عرصهها برای موفقیت باید پاسخگوی کاربران خود باشند. کلانشهر کرمانشاه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و غلبه فضاهای سواره بر مسیرهای پیاده خیابانهای تجاری مصدق و نوبهار عرصه را بر حضور شهروندان به ویژه زنان تنگ نموده است. لذا هدف این پژوهش دو جانبه و به دنبال پاسخ به این پرسشها است: چه عواملی بر کیفیت فضایی پیادهروهای خیابان تجاری موثر بوده و چه میزان از نیاز آسایش و راحتی زنان با توجه به امکانات موجود در پیادهرو تامین میشود؟ این تحقیق به روش کیفی و برای ارزیابی نهایی از تحلیل دادهها بهره گرفته شده است. این پژوهش ابتدا به شناخت عناصر تشکیلدهنده پیادهرو، شاخصهای کیفیت فضا و مولفههای راحتی زنان با استفاده از مطالعات اسنادی و منابع کتابخانهای میپردازد. سپس براساس مفاهیم مستخرج از بخش نظری و رابطه نیاز آسایش زنان و شاخصهای کیفیت فضای پیادهرو، ارزیابی میزان آسایش زنان به روش میدانی و حضور در پیادهروها و پرسشنامه محقق میگردد. سنجش دادهها با استفاده از درصد و ارزیابی پایایی با نرمافزار SPSS انجام گرفته است. نتایج حاکی از آن است که بیشترین مشکلات زنان در پیادهروها، تامین نشدن آسایش فیزیکی و فیزیولوژیکی در حوزه عبور، حوزه سوارهرو و حوزه مبلمان (نورپردازی نامناسب) است و آسایش روانی زنان در هر دو خیابان به ویژه نوبهار وضعیت قابل قبولی دارد.
In contemporary urban planning, the development and domination of
riding and the large volume of traffic have provoked less attention of urban
planners and designers for pedestrian movement and his natural human
rights and needs, and gradually giving priority to the role of pedestrians
and pedestrian-oriented urban spaces. It has faded. Commercial streets and
its sidewalks are an example of commercial spaces that have maintained
their position in cities since the past until now, according to the issues that
become cities for commuting. The comfort of women as a large part of the
audience of this space is important, and these arenas must be responsive to
their users for success. The metropolis of Kermanshah is not an exception
to this rule, and the predominance of riding spaces over the pedestrian
paths of Mossadegh and Nobahar commercial streets has narrowed the
arena for the presence of citizens, especially women. Therefore, the aim
of this research is two-sided and seeks answers to these questions: What
factors are effective on the spatial quality of commercial street sidewalks
and how much of women’s needs for comfort and convenience are provided
according to the facilities available on the sidewalk? This research is
qualitative and data analysis is used for the final evaluation. First of all,
this research deals with the knowledge of sidewalk elements, space quality
indicators and women’s comfort components using documentary studies
and library resources. Then, based on the concepts extracted from the
theoretical part and the relationship between the comfort needs of women
and the indicators of the quality of sidewalk space, the evaluation of the
level of comfort of women is realized by the field method and presence
on the sidewalks and questionnaires. Data measurement was done using
percentage and reliability assessment with SPSS software. The results
indicate that the biggest problems of women on the sidewalks are the lack
of physical and physiological comfort in the area of passage, rider area
and furniture area (improper lighting) and psychological comfort in both
streets, especially in Nobahar, is acceptable.