چکیده:
هدف این پژوهش، ارزیابی کیفیت تدریس الکترونیکی معلمان و سواد اطلاعاتی آنان و پیشبینی دلزدگی تحصیلی دانشآموزان دختر متوسطة اول شهر آبدانان است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعة آماری شامل کلیة معلمان و دانشآموزان دختر متوسطة اول شهر آبدانان است. تعداد معلمان 65 نفر است که همه با روش نمونهگیری سرشماری انتخاب شدند. همچنین، براساس جدول مورگان 278 دانشآموز بهروش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامة محققساختة ارزیابی کیفیت تدریس الکترونیکی با پایایی 0/81 استفاده شد و روایی پرسشنامه با استفاده از روایی محتوا و استفاده از نظر سرگروههای آموزشی و معلمان باتجربه و اساتید گروه برنامة درسی تایید شد. همچنین، متخصصان تعلیموتربیت روایی محتوایی پرسشنامة سواد اطلاعاتی را تایید کردند که پایایی (0/83) آن تایید شد. علاوهبراین، متخصصان تعلیموتربیت روایی محتوایی پرسشنامة دلزدگی تحصیلی را با پایایی 0/81 تایید کردند. با استفاده از نرمافزار اسپیاساس اطلاعات تجزیهوتحلیل شدند. بهمنظور تحلیل دادهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهند بین نمرة کل کیفیت تدریس الکترونیکی و میزان دلزدگی تحصیلی گروه نمونه رابطة معکوس و معنادار است (0/632-=r). بیشترین مقدار همبستگی در بین مولفههای مذکور بهترتیب عبارتاند از: رضایت دانشآموز، رضایت معلم، اثربخشی یادگیری و درنهایت فرصت دستیابی به محیط یادگیری. درمقابل، بین مولفة کارایی هزینه و تعهد سازمانی با دلزدگی تحصیلی رابطة معناداری مشاهده نشد (0/05p).
The purpose of this study was to evaluate the quality of e-teaching of teachers and their information literacy and to predict the academic discouragement of female first cycle secondary school students in Abdanan. It was a descriptive survey research. The research population included all teachers and female first cycle secondary school students in Abdanan. The research sample consisted of 65 teachers, who were selected by census sampling. Also, 278 students were selected by the convenience sampling method based on the Morgan table. The research tools included a reliable researcher-made questionnaire evaluating the quality of e-teaching (α = 0.81). The content validity of this questionnaire was checked using the views of educational departments, experienced teachers, and professors of the curriculum group. Also, the content validity of the information literacy questionnaire was approved by the education experts and its reliability was also verified (α =0.83). Furthermore, the education experts approved the content validity of the academic discouragement questionnaire, and its reliability was also verified (0.81). Data were analyzed using SPSS software. Pearson correlation coefficient and regression analysis were used to analyze the data. Findings showed that there is a negative and significant relationship between the total score of the quality of e-teaching and the level of academic discouragement of the sample group (r=0.632). The highest amount of correlation among the mentioned components are as follows, respectively: student satisfaction, teacher satisfaction, learning effectiveness and finally the opportunity to access the learning environment. In contrast, no significant relationship was observed among the cost efficiency and organizational commitment components with academic discouragement (p>0.05). Also, among the five components, the most amount of explanation is related to the component of the ability to understand the legal cases of the use of information. After that, there were the components of the ability to critically evaluate information, the component of the ability to use information purposefully, and the component of the ability to effectively access the information, respectively, all of which were of significant values (p<0.01).