چکیده:
ﻫﺪف از ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ ﻫﻮش اﺧﻼﻗﯽ و ﻋﺪاﻟﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﺎ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺷﻐﻠﯽ ﻣﻌﻠﻤﺎن دوره اﺑﺘﺪاﯾﯽ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان ﺑﻮده اﺳﺖ. روش ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﻮع ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ، ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﻮد. در ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻋﺒﺎرت اﺳﺖ از ﻣﻌﻠﻤﺎن دوره اﺑﺘﺪاﯾﯽ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان ﮐﻪ ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد 120 ﻧﻔﺮ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﺗﻌﺪاد اﻓﺮاد ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺗﻌﺪاد 92 ﻧﻔﺮ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ و روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺑﻪ روش ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺳﺎده اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺟﻬﺖ ﺟﻤﻊ آوری داده ﻫﺎ از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﺎی اﺳﺘﺎﻧﺪارد اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮای ﺳﻨﺠﺶ ﻣﺘﻐﯿﺮ ﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﺎی اﺳﺘﺎﻧﺪارد اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﺑﺮای ﺳﻨﺠﺶ ﻫﻮش اﺧﻼﻗﯽ از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﻫﻮش اﺧﻼﻗﯽ) ﻟﻨﯿﻨﮏ و ﮐﯿﻞ، 1998 (و ﺑﺮای ﺳﻨﺠﺶ ﻋﺪاﻟﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪارد) ﻣﻮرﻣﻦ، 1998 (و ﺑﺮای ﺳﻨﺠﺶ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺷﻐﻠﯽ از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺷﻐﻠﯽ اﭼﯿﻮ) 2000 (اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﻫﻢ ﭼﻨﯿﻦ ﺟﻬﺖ ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎ از روش ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن و رﮔﺮﺳﯿﻮن ﭼﻨﺪﻣﺘﻐﯿﺮه ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺮماﻓﺰار SPSS21اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻓﺮﺿﯿﻪ اﺻﻠﯽ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺑﯿﻦ ﻫﻮش اﺧﻼﻗﯽ و ﻋﺪاﻟﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﺎ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺷﻐﻠﯽ ﻣﻌﻠﻤﺎن دوره اﺑﺘﺪاﯾﯽ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان راﺑﻄﻪ وﺟﻮد دارد. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻓﺮﺿﯿﺎت ﻓﺮﻋﯽ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺑﯿﻦ ﻫﻮش اﺧﻼﻗﯽ ﺑﺎ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺷﻐﻠﯽ ﻣﻌﻠﻤﺎن دوره اﺑﺘﺪاﯾﯽ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان راﺑﻄﻪ وﺟﻮد دارد و ﺑﯿﻦ ﻋﺪاﻟﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﺎ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺷﻐﻠﯽ ﻣﻌﻠﻤﺎن دوره اﺑﺘﺪاﯾﯽ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان راﺑﻄﻪ وﺟﻮد دارد.
خلاصه ماشینی:
نتایج فرضیه اصلی نشان داد که بین هوش اخلاقی و عدالت سازمانی با عملکرد شغلی معلمان دوره ابتدایی شهر تهران رابطه وجود دارد.
هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین هوش اخلاقی و عدالت سازمانی با عملکرد شغلی معلمان دوره ابتدایی شهر تهران می باشد.
4- فرضیات تحقیق فرضیه کلی: بین هوش اخلاقی و عدالت سازمانی با عملکرد شغلی معلمان دوره ابتدایی شهر تهران رابطه وجود دارد.
آزمون فرضيه اصلی: بین هوش اخلاقی و عدالت سازمانی با عملکرد شغلی معلمان دوره ابتدایی شهر تهران رابطه وجود دارد.
جدول (3) خلاصه مدل {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} براي هوش اخلاقی و عدالت سازمانی با عملکرد شغلی معلمان دوره ابتدایی شهر تهران از رگرسيون چندگانه همزمان استفاده شده است.
7- بحث و تفسير، مقایسه نتایج تحقیق فرضیه اصلی: آزمون فرضيه اصلی : بین هوش اخلاقی و عدالت سازمانی با عملکرد شغلی معلمان دوره ابتدایی شهر تهران رابطه معناداری وجود دارد.
نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که بین هوش اخلاقی و عدالت سازمانی با عملکرد شغلی معلمان دوره ابتدایی شهر تهران رابطه معناداری وجود دارد.
پیشنهادات بر اساس فرضیه فرعی اول تحقیق بین هوش اخلاقی با عملکرد شغلی معلمان دوره ابتدایی شهر تهران رابطه وجود دارد.
پیشنهادات بر اساس فرضیه فرعی دوم تحقیق بین عدالت سازمانی با عملکرد شغلی معلمان دوره ابتدایی شهر تهران رابطه وجود دارد.
Mediating role of trust in supervisor on the relationship between organizational justice and citizenship behaviors, Journal of Managerial Psychology, Vol. 22, No. 3, pp: 257-270.