چکیده:
هدف از انجام این پژوهش «بررسی روش تدریس فعال و مشکلات و چالشهای آنها در کلاس درس» میباشد. روش پژوهش این تحقیق از نوع کیفی بوده و شیوهی گردآوری دادهها بر اساس شیوهی کتابخانهای و اسنادی میباشد. بدین صورت که اسناد مرتبط با موضوع پژوهش گردآوری شده است و با رویکرد توصیفی و تحلیلی دادههای مرتبط با پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است. مطالعات زیادی در مورد اثرگذاری روشهای تدریس و یادگیری فعال صورت گرفته است که در این پژوهش به پارهای از آنها استناد شده است. در روش تدریس فعال، انگیزه اصلی این است که مسئولیت یادگیری بر عهدهی خود یادگیرندگان گذاشته شد؛ همچنین دقیقا برعکس یادگیری غیرفعال است که در آن رابطه بین یادگیرنده و مربی به نوعی شبیه رابطه یک شاگرد و استاد است و در این روشها معلم نقش تسهیلگر را ایفا میکند که فرصتهای برای ایجاد یادگیری در اختیار دانشآموز قرار میدهد. در این پژوهش موانع و مشکلاتی که در سر راه استفاده از روشهای فعال تدریس وجود دارد آشکار گردیده است. از آنجا که روشهای فعال تدریس جزو مهارتهای حرفهای معلمان محسوب میشود و هنر معلم در کیفیت انتخاب و اجرای آنهاست، پس لازم است به این مقوله توجه ویژه شود تا مفاهیم و موضوعات یادگیری منجر به نوآوری و رشد استعدادهای دانشآموزان شود. بر اساس یافتههای این پژوهش پیشنهاد میشود که معلمان با در نظر گرفتن چالشهای روشهای تدریس فعال، اقدام به پیادهسازی این روش در کلاس درس کنند و از طرفی با شناخت موانع این روش، بتوانند در اجرای این روش به نحو مطلوب به اهداف آموزشی نائل شوند.