چکیده:
(مویّد بن محمود بن صاعد صوفی) مشهور به «مویدالدین جندی» یکی از پیروان نامدار ابنعربی است و
شرح او بر فصوصالحکم از شرحهای مهم این کتاب به شمار میرود. موید جدی افزون بر شرح فصوص
و العرّاءاللامیة که به زبان عربی است» سه اثر دیگر به زبان فارسی دارد. متاسفانه از دیگر آثار متعدد او نسخهای
برجای نمانده است. از زندگی و شرح احوال جندی آگاهی چندانی در دست نیست و کتابهای تراجم
عمدتا دربارة او سکوت کردهاند. مهمترین منابعی که اندکی از احوالات او را روشن میکند» یکی اشارههای
پراکند جندی در لابهلای آثارش است و دیگری مطالبی که از یادداشتهای موجود در حواشی نسخههای
خطی آثار او به دست میآید. در مقالة حاضر بر اساس آثار جندی و برخی آگاهیهای تازه که در نسخههای
خطی به دست آمده است» به شرح احوال جندی پرداخته و آثار موجود و مفقود او را معرفی کردهایم.
خلاصه ماشینی:
شرح احوال و معرفی آثار مؤّید جنْدی تقدیم به استاد نجیب مایل هروی دکتر محمد سوری عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی چکیده «مؤّید بن محمود بن صاعد صوفی » مشهور به «مؤّیدالدین جْندی »، یکی از پیروان نامدار ابن عربی است و شرح او بر فصوص الحکم از شرح های مهم این کتاب به شمار می رود.
ناگفته نماند که در چاپ استاد سیدجلال الدین آشتیانی از کتاب شرح فصوص ، مؤید یک جا (ص ١٧) از خود با تعبیر «المؤید» یاد کرده است ، ولی همین یک مورد نیز در نسخه های معتبر «العبد» است .
خوشبختانه در پایان یکی از نسخه های خطی شرح فصوص مؤید (کتابخانۀ لاله لی ، نسخۀ شمارة ١٤١٧، برگ ٢١٧ ب ) از موقوفات سلطان سلیم خان بن سلطان مصطفی خان عثمانی (متوفی ١٢٢٢) یادداشتی وجود دارد که اطلاعات دقیق و کاملی از تاریخ درگذشت او ارائه کرده است .
در پایان برخی نسخه های خطی معتبر از شرح فصوص الحکم (برای نمونه ، نسخۀ کتابخانۀ لاله لی ، شمارة ١٤١٧)، به نقل از خط مؤلف ، تاریخ تألیف کتاب ٢١ رجب سال ٧٠٤ ثبت شده است [عکس شمارة ١].
نظر جامی به پاره ای نسخه های خطی نیز راه پیدا کرده است و مثلاً در ابتدای نسخۀ شرح فصوص در کتابخانۀ ملک عبدالعزیز در ریاض به شمارة ١٨٦٩ به فارسی نوشته است : «شرح [فصوص ] از مؤید جندی که در نفحات [الانس ] آمد که جمیع شرّاح فصوص از این اخذ کرده اند».