چکیده:
پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری کلیه دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان استان خراسان شمالی به تعداد 688 نفر بوده است که بر اساس جدول مورگان تعداد 248 نفر برآورده شد که به روش تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش پرسش نامه ذهنیت فلسفی جی اسمیت (1999)، با مقادیر آلفای کرونباخ 0. 78، پرسشنامه راهبردهای یادگیری پینتریچ و دیگروت (1990) با آلفای کرونباخ 0. 83 استفاده گردید. روایی پژوهش از نوع محتوایی بوده که مورد تایید خبرگان قرار گرفت که با استفاده از نرم افزارspss نسخه 22 مورد تحلیل قرار گرفت. جهت آزمون فرضیههای پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری استفاده شد. نتایج نشان داد بین جامعیت، تعمق و انعطاف پذیری با راهبردهای یادگیری به ترتیب با ضرایب همبستگی0. 31، 0. 24 و0. 22 رابطه مثبت معناداری وجود داشت. همچنین بین خودکارآمدی، ارزش گذاری درونی و اضطراب امتحان با راهبردهای یادگیری به ترتیب با ضرایب همبستگی 0. 35، 0. 33 و0. 33 رابطه مثبت معناداری وجود داشت. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندمتغیری نشان داد که متغیرهای خودکارآمدی، اضطراب امتحان، ارزش گذاری درونی و جامعیت میتوانند تغییرات راهبردهای یادگیری را تبیین کنند و سایر متغیرها یعنی تعمق و انعطاف پذیری قدرت تبیین معنی داری ندارند.
The current research is a description of the type of correlation and the statistical population of all student teachers of Farhangian University of North Khorasan province, numbering 688 people, based on Morgan's table, the number of 248 people was estimated, who were selected by a relative stratified random method. In this research, J. Smith's Philosophical Mindset Questionnaire (1999), with Cronbach's alpha value of 0.788, Pintrich and DeGroot's Learning Strategies Questionnaire (1990) with Cronbach's alpha of 0.83 were used as data collection tools. The validity of the research was of the type of content that was approved by the experts, which was analyzed using spss software version 22. Pearson's correlation coefficient and multivariate regression were used to test the research hypotheses. The results showed that there was a significant positive relationship between comprehensiveness, reflection and flexibility with learning strategies with correlation coefficients of 0.318, 0.245 and 0.223 respectively. Also, there was a significant positive relationship between self-efficacy, internal evaluation, and exam anxiety with learning strategies with correlation coefficients of 0.359, 0.339, and 0.337, respectively. The results of multivariate regression analysis showed that the variables of self-efficacy, exam anxiety, internal evaluation, and comprehensiveness can change strategies. They explain learning and other variables such as concentration and flexibility do not have significant explanatory power.