چکیده:
از مهمترین انواع راهبرد کاربردی که در شکلدهی به شایستگیهای لازم برای رقابت بین سازمانها نقش دارد؛ راهبرد تولید است. این پژوهش با بهرهگیری از ادبیات و مصاحبه با خبرگان صنعت خودروهای تاکتیکی ویژه، اولویتهای رقابتی و اقدامات راهبردی تولید را شناسایی کرده و مدل مفهومی پژوهش را شکل داده است. پس از آن با یافتن اقدامات راهبردی تولید که از اولویتهای رقابتی تأثیر پذیرفتهاند؛ به بررسی تأثیر آنها بر عملکرد صادراتی پرداخته است.با بهرهگیری از آمارهای استنباطی از قبیل ضریب همبستگی و رگرسیون خطی چندگانه، دادههای تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابتدا با استفاده از ضریب همبستگی کندال، رابطه هریک از چهار اولویت رقابتی کیفیت، انعطافپذیری، کاهش هزینه و تحویلپذیری، با هریک از بیست و هفت اقدام راهبردی منتخب بررسی و روابط معنادار شناسایی شد. سپس تأثیر اقدامات مذکور که از اولویتهای رقابتی تأثیر پذیرفتهاند؛ بر عملکرد مربوط به اولویتها، تحلیل شد تا میزان آن مشخص شده و از طرف دیگر به این سؤال پاسخ داده شود که ترکیب این اقدامات، چقدر میتواند عملکرد صادراتی مجموعههای مورد مطالعه را بهبود دهد. نتایج نشان داد مجموعه اقدامات مشخص شده میتواند موجب بهبود عملکرد 6/74 درصدی کیفیت، 2/9 درصدی کاهش هزینه، 1/61 درصدی انعطافپذیری و 9/49 درصدی تحویلپذیری شود. همچنین مجموعه اقدامات راهبردی تولید میتواند حداکثر به میزان 5/44 درصد بر سوددهی تأثیرگذار باشد و لذا میتوان نتیجه گرفت عوامل دیگری از قبیل بازاریابی، ارتباطات مؤثر و مناسب و... نیز بر سوددهی مؤثر هستند. در پایان، محدودیتهای پژوهش ذکر گردید و پیشنهادهایی برای انجام پژوهشهای آتی ارائه شد.
Production strategy is one of the most important types of applied strategy that plays a role in shaping the necessary competencies for competition among organizations. In this research, according to the background of the research and interviews with the experts of the special tactical vehicle industry, the competitive priorities and strategic measures of production in the mentioned industry were identified and the conceptual model of the research was formed. Then by finding the strategic production actions that has been affected by competitive priorities, we discussed their effects on export performance. Analysis of research data was done using inferential statistics such as correlation coefficient and multiple linear regressions; First, by using Kendall's correlation coefficient, the relationship of each of the four competitive priorities of quality, flexibility, cost reduction, and delivery capability was investigated with each of the twenty-seven selected strategic measures and significant relationships were identified. Then we analyzed the effect of the mentioned actions that has been affected by competitive priorities on the performance related to priorities in order to know its extent. On the other hand, we answered the question that to what extent, the mentioned combination of measures can improve the export performance of the studied units. The results showed that the specified set of measures can improve performance by 74.6% of quality, 9.2% of cost reduction, 61.1% of flexibility and 49.9% of delivery capability. Also, the set of strategic production measures can affect profitability by 44.5% at most. So, it can be concluded that other factors such as marketing, effective and appropriate communication, etc. are also effective on profitability. At the end, the limitations of the research were mentioned and suggestions for future research were presented.
خلاصه ماشینی:
دادههای تحقیق با بهرهگیری از آمارهای اسـتنباطی از قبیـل ضـریب همبسـتگی و رگرسیون خطی چندگانه ، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت ؛ ابتدا با استفاده از ضریب همبستگی کندال، رابطه هریک از چهار اولویت رقابتی کیفیت ، انعطافپذیری ، کاهش هزینه و تحویل پذیری ، با هریک از بیست و هفت اقدام راهبردی منتخب بررسی و روابط معنادار شناسایی شد، سپس تأثیر اقدامات مذکور که از اولویت های رقابتی تأثیر پذیرفته اند، بر عملکرد مربوط به اولویت ها، تحلیل شد تا میزان آن مشخص شده و از طرف دیگر به این سؤال پاسخ داده شود که ترکیب این اقدامات، چقدر می تواند عملکرد صادراتی مجموعه های مورد مطالعـه را بهبود دهد.
در این جا ملاحظه میشود که اقدامات «بهرهگیری از حلقه های کیفیت »، «اجرای s٥ به منظور کاهش بینظمی و ناکارآمدی در محیط تولیدی و اداری»، «استفاده از تکنیک های کنترل کیفیت آماری (SPC)» و «حذف تلفات و ضایعات» بیشترین اثر را بر کیفیت داشته و همانطور که قبلا نیز اشاره شد، اقدامات دیگر بیتأثیر نیستند و فقط تأثیرشان به اندازهای نیست که وارد مدل شوند: جدول ٨ - نتایج رگرسیون خطی چندگانه به روش گام به گام (رابطه بین عملکرد کیفیت و اقدامات راهبردی تولید) با توجه به مقدار R میزان همبستگی میان متغیرهای مستقل و وابسته برابر ٠/٨٧٢ میباشد و از آنجایی که مقدار آزمون دوربین واتسون برابر ١/٦٦٣ میباشد؛ عدم وجود خود همبستگی مورد تأیید قرار میگیرد؛ بنابراین مدل رگرسیونی مورد تأیید است .