چکیده:
هدف: نماز برترین جلوه طاعت و پرستش است. دانشگاه وظیفهای مهم جهت احیای ارزشهای اصیل اسلامی به عهده دارد. با توجه به اینکه تحقیقات کیفی اطلاعات عمیق مبتنی بر یافتن راهحل برای یک مسئله خاص را فراهم می کند. لذا با توجه به جایگاه نماز و اهمیت دسترسی به اطلاعات مناسب و کافی درباره نماز خواندن، این مطالعه با هدف تبیین وضعیت نمازخواندن دانشجویان دختر در خوابگاههای دانشجویی انجام گرفت. مواد و روش ها: این مطالعه کیفی، از نوع تحلیل محتوا و با مشارکت 20 دانشجوی دختر ساکن خوابگاههای دانشگاه علوم پزشکی تهران که با روش نمونهگیری هدفمند و با حداکثر تنوع انتخاب شد. دادهها با استفاده از مصاحبههای عمیق و بدون ساختار جمعآوری و تا رسیدن به اشباع دادهها ادامه یافت. تجزیه و تحلیل دادهها به طور مستمر و همزمان با جمعآوری دادهها و به صورت مقایسهای انجام شد. یافتهها: میانگین سنی و مدت اقامت در خوابگاه دانشجویان به ترتیب 25 سال و 12 ماه بود. چهار درونمایه محوری شامل: "آنچه مرا جذب کرد"، "احساسم به نماز خواندن"، "باورهای من" و "جایگزین برای نماز" و 15 زیرطبقه که بیانگر درک مشارکتکنندگان از نماز خواندن بود، در طی فرآیند تحلیل دادهها پدیدار شد. نتیجهگیری: دیدگاه دانشجویان تاثیر بسزایی در ترغیب یا دور کردن آنها از نماز داشته است. باورهای غلط و انتخاب جایگزین برای نماز، باعث لغزش در دینداری نسل جوان میشود. دانستن آنچه باعث اشتیاق در نماز خواندن جوانان میشود، میتواند کمک شایانی به مسئولان و برنامهریزان جهت رغبت هر چه بیشتر آنها در اقامه نماز کند.هدف: نماز برترین جلوه طاعت و پرستش است. دانشگاه وظیفه-ای مهم جهت احیای ارزشهای اصیل اسلامی به عهده دارد. با توجه به اینکه تحقیقات کیفی اطلاعات عمیق مبتنی بر یافتن راهحل برای یک مسئله خاص را فراهم می کند. لذا با توجه به جایگاه نماز و اهمیت دسترسی به اطلاعات مناسب و کافی درباره نماز خواندن، این مطالعه با هدف تبیین وضعیت نمازخواندن دانشجویان دختر در خوابگاههای دانشجویی انجام گرفت. مواد و روش ها: این مطالعه کیفی، از نوع تحلیل محتوا و با مشارکت 20 دانشجوی دختر ساکن خوابگاههای دانشگاه علوم پزشکی تهران که با روش نمونهگیری هدفمند و با حداکثر تنوع انتخاب شد. دادهها با استفاده از مصاحبههای عمیق و بدون ساختار جمعآوری و تا رسیدن به اشباع دادهها ادامه یافت. تجزیه و تحلیل دادهها به طور مستمر و همزمان با جمعآوری دادهها و به صورت مقایسهای انجام شد. یافتهها: میانگین سنی و مدت اقامت در خوابگاه دانشجویان به ترتیب 25 سال و 12 ماه بود. چهار درونمایه محوری شامل: "آنچه مرا جذب کرد"، "احساسم به نماز خواندن"، "باورهای من" و "جایگزین برای نماز" و 15 زیرطبقه که بیانگر درک مشارکتکنندگان از نماز خواندن بود، در طی فرآیند تحلیل دادهها پدیدار شد. نتیجهگیری: دیدگاه دانشجویان تاثیر بسزایی در ترغیب یا دور کردن آنها از نماز داشته است. باورهای غلط و انتخاب جایگزین برای نماز، باعث لغزش در دینداری نسل جوان میشود. دانستن آنچه باعث اشتیاق در نماز خواندن جوانان میشود، میتواند کمک شایانی به مسئولان و برنامهریزان جهت رغبت هر چه بیشتر آنها در اقامه نماز کند.
Purpose: Prayer is the highest expression of obedience and worship. The university has an important duty to revive authentic Islamic values. According to this Qualitative research provides in-depth information based on finding solutions to a specific problem Therefore, considering the place of prayer and the importance of access to appropriate and sufficient information about praying, this study was conducted with the aim of Explaining the situation of female students praying in university dormitories.
Methods and Materials: This qualitative study is of the content analysis type and with the participation of 20 female students living in the dormitories of Tehran University of Medical Sciences, who were selected by targeted sampling method with maximum diversity. Data were collected using in-depth and unstructured interviews and continued until data saturation was reached. Data analysis was done continuously and simultaneously with data collection and in a comparative manner.
Findings: The average age and length of stay in the student dormitory were 25 years and 12 months, respectively. Four central themes including: "What attracted me", "I feel like praying", "My beliefs" and "Substitutes for prayer" and 15 sub-categories that expressed the participants' understanding of praying, during the data analysis process appeared.
Conclusion: The students' perspective has had a great impact in persuading or dissuading them from prayer. Misbeliefs and alternative choices for prayer cause slippage in the religiosity of the young generation. Knowing what makes young people eager to pray can be of great help to officials and planners to make them more willing to pray.