چکیده:
هدف: در بینش قرآن، هدف از آفرینش انسان دستیابی به کمال دانسته شده و آن در گرو کسب خودارزشمندی است ، لذا این پژوهش با هدف، مدل ساختاری آرزوهای تحصیلی بر اساس خودارزشمندی مبتنی بر قرآن با توجه به نقش میانجی خودمتمایزسازی در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر زنجان انجام شد. مواد و روش ها: روش پژوهش مقطعی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر زنجان در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند، تعداد 400 نفر را روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. در این پژوهش از ابزارهای آرزوهای تحصیلی (حسنی و همکاران، 1393)، خودارزشمندی (شوارتز، 2004) و خودمتمایزسازی (اسکورن و فریدلندر، 1998) استفاده شد. به منظور تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS-V23 و Amos-V8.8 استفاده گردید. یافته ها: نتایج نشان داد که مدل از برازش مناسبی برخوردار است. نتایج نشان داد اثر مستقیم خودارزشمندی مبتنی بر قرآن بر آرزوهای تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر زنجان معنادار است (05/0>p). اثر مستقیم خودارزشمندی مبتنی بر قرآن بر خودمتمایزسازی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر زنجان معنادار نیست (05/0 نتیجه گیری: معلمان، مشاوران و متخصصان در دوره نوجوانی می توانند با پرداختن به آرزوها برای تحصیل و شغل، به رشد خودارزشمندی مبتنی بر قرآن و خودمتمایزسازی دانش آموزان کمک کنند.
Purpose: In view of the Qur'an, the purpose of man's creation pursuit of perfection known and it depends on the company's self-esteem, So this research was conducted with the aim of the structural model of academic aspirations based on self-worth based on the Quran, considering the mediating role of self-differentiation in secondary school students of Zanjan city.
Methodology:The cross-sectional research method is correlational. The statistical population of the current study included all the students of the second secondary level of Zanjan city in the academic year of 2022-2021, 400 people were selected by random cluster sampling method. In this research, the tools of academic aspirations (Hosni et al., 2013), self-worth (Schwartz, 2004) and self-differentiation (Skorne and Friedlander, 1998) were used. In order to analyze the data, SPSS-V23 and Amos-V8.8 software were used.
Findings: The results showed that the direct effect of self-worth based on the Quran on the academic aspirations of second secondary students in Zanjan city is significant (p<0.05). The direct effect of self-worth based on the Quran on the self-differentiation of second secondary students in Zanjan city is not significant (P<0.05). The direct effect of self-differentiation on the academic aspirations of second secondary students in Zanjan city is not significant (P<0.05). Also, the results showed that the indirect effect of self-worth based on the Quran on the academic aspirations of second secondary students in Zanjan city through differentiation is not significant (P<0.05).
Conclusion: Tteachers, counselors and professionals in adolescence can help students' self-worth based on the Quran and self-differentiation by addressing their aspirations for education and career.