چکیده:
با گسترش روند جهانیشدن، افزایش رقابت و همچنین تغییرات روزافزون محیط، امر صادرات به دلیل ایجاد مزیت رقابتی، رشد و رونق اقتصادی برای شرکتها بیشازپیش حائز اهمیت شده است. در این پژوهش قصد بر این است که شرکتهای صادراتی را در توجه بیشتر بر اهمیت مشتریگرایی فعال و استفاده کاراتر از قابلیت جذب دانش و تأثیر نوآوری خدمات در بهبود عملکرد شرکتها قرار دهیم. تحقیق حاضر از نوع همبستگی بوده و ماهیت آن در زمره تحقیقات توصیفی - پیمایشی قرار میگیرد. جامعه آماری این پژوهش، شرکتهای صنعتی فعال صادراتی در شهر ارومیه است که طبق استعلام از سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت)، 349 شرکت میباشد. در این پژوهش تجزیهوتحلیل دادهها و آزمون فرضها و آمار استنباطی از روشهای آماری و آزمونهای متفاوت با استفاده از نرمافزارهای SPSS26 وSMART-PLS3 انجام گرفت. نتایج نشان داد که مشتریگرایی فعال با ضریب 251/0، قابلیت جذب دانش با ضریب 210/0 و نوآوری خدمات با ضریب 396/0 بر عملکرد صادرات تأثیر مثبت و معناداری دارند. همچنین، مشتریگرایی فعال با ضریب 347/0 و قابلیت جذب دانش با ضریب 438/0 بر نوآوری خدمات تأثیر مثبت و معناداری دارند و در نهایت نوآوری خدمات به ترتیب با ضریب 137/0 و 173/0 بر رابطه بین مشتریگرایی فعال و قابلیت جذب دانش بر عملکرد صادرات میانجیگری میکند.
With the expansion of globalization, rising competition as well as the increasing environmental changes, exports have become more important today due to competitive advantage, growth and economic prosperity for companies. In this study, it is intended to focus on export companies more attention to the importance of proactive customer orientation and more efficient use of knowledge and the impact of service innovation on improving corporate performance. The present study is of correlation and its nature is one of the descriptive -survey research. The statistical population of this study is the export active industrial companies in Urmia, which, according to a request from the Industry, Mining and Commerce Organization (Semat), is 349. In this study, data analysis and inferential assumptions and statistics were performed from different methods and tests using SPSS26 and Smart-PLS3 software. The results showed that proactive customer orientation with a coefficient of 0.20, knowledge absorption capability of 0.210 and services innovation with a coefficient of 0.396 had a positive and significant impact on export performance. Also, proactive customer orientation with a coefficient of 0.347 and knowledge absorption capability of 0.438 have a positive and significant impact on service innovation, and ultimately service innovation with a coefficient of 0.177 and 0.73, respectively It mediates export performance.
خلاصه ماشینی:
1980 ص ٤٧ – ٦٧ بهبود عملکرد صادرات از طريق بررسي تاثير مشتريگرايي فعال و قابليت جذب دانش با نقش ميانجيگري نوآوري خدمات حسين رحيمي کلور*١، تينا مرضيه ء 2 تاريخ دريافت : ١٤٠١/٠٩/١٣ تاريخ پذيرش : ١٤٠١/١٢/٠١ چکيده با گسترش روند جهانيشدن ، افزايش رقابت و همچنين تغييرات روزافزون محيط ، امر صادرات به دليل ايجاد مزيت رقابتي، رشد و رونق اقتصادي براي شرکت ها بيش ازپيش حائز اهميت شده است .
٥٨ ـــــــــــــــ مديريت کسب وکارهاي بين المللي، سال ششم ، شماره ٣، پاييز ١٤٠٢ جدول (٢) شاخص هاي توصيفي متغيرها و پايايي متغيرها ميانگين انحراف معيار AVE آلفاي کرونباخ پايايي ترکيبي عملکرد صادرات (EP) ٣/٥٠٣ ٠/٨٥٨ ٠/٦٩٢ ٠/٨٥٢ ٠/٩٠٠ نوآوري (I) ٣/٣٦٧ ٠/٨٣٩ ٠/٦٤٤ ٠/٨٨٨ ٠/٩١٥ قابليت جذب دانش (KAC) ٣/٣٧٦ ٠/٨٣٧ ٠/٦٢٦ ٠/٩٧٠ ٠/٩٧٢ مشتريگرايي فعال (PCO) ٣/٢٨٩ ٠/٩٥٣ ٠/٦٦٥ ٠/٨٩٨ ٠/٩٢٢ همچنين ، در اين تحقيق از معيار ميانگين واريانس استخراج شده (AVE) جهت سنجش روايي همگرا استفاده شده است که ميزان همبستگي يک سازه با شاخص هاي خود را بيان ميدارد که هرچه اين همبستگي بيشتر و بالاتر باشد، برازش نيز بيشتر خواهد بود که مقدار مطلوب براي اين شاخص بالاتر از ٠/٥ ميباشد (حسيني و همکاران ، ١٣٩٧: ٧٩).
Lifting the veil on the link between absorptive capacity and innovation: The roles of cross-functional integration and customer orientation, Industrial Marketing Management, Volume 82, Pages 117-130, ISSN 0019-8501, https://doi.
Ursula Grissemann, Andreas Plank, Alexandra Brunner-Sperdin, (2013) Enhancing business performance of hotels: The role of innovation and customer orientation, International Journal of Hospitality Management, Volume 33, Pages 347-356, ISSN 0278-4319, https://doi.