چکیده:
حمایت از راهاندازی و توسعه کسبوکارهای کوچک و متوسط در ایران براساس نقش مهم آنها در اقتصاد کشور با هدف اشتغالزایی و توسعه اقتصاد درونزا و مردمی، جایگاه ویژهای دارد که از مهمترین این حمایتها، تامین مالی منابع مورد نیاز کسبوکارهای یاد شده است. براساس بند اول سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، لزوم تامین شرایط و فعالسازی منابع مالی به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیتهای اقتصادی با تسهیل همکاریهای جمعی ابلاغ گردیده و از جمله راههای تحقق این امر، جمعآوری جریانات وجوه خرد مردمی در قالب تامین مالی جمعی است. پژوهش حاضر به منظور طراحی الگوی عملیاتی جمعسپاری مالی کسبوکارهای کوچک و متوسط با مطالعه موردی کسبوکارهای مراجعهکننده به سامانه میدون انجام گرفته است. این پژوهش از منظر هدف کاربردی، از منظر ماهیت دادهها کیفی و از منظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی پیمایشی محسوب میشود. در این پژوهش ابتدا به روش اسنادی الگوی تامین مالی جمعی و بوم مدل کسبوکار پلتفرمهای موفق خارجی و داخلی مورد بررسی قرار گرفت. سپس جهت انتخاب مدل مناسب تامین مالی جمعی سامانه میدون، پرسشنامهای طراحی و الگوهای تامین مالی جمعی از منظر بازیگران اصلی پلتفرم یعنی سرمایهپذیران، سرمایهگذاران و صاحبان پلتفرم با استفاده از مدل تاپسیس اولویتبندی گردید. سپس با تشکیل گروه کانونی، نتایج رتبهبندیهای یادشده بررسی و مدل نهایی پلتفرم تامین مالی جمعی میدون مشخص و بر اساس آن، بوم مدل کسبوکار پلتفرم طراحی گردید.
It is important to Support and develop start-ups and SMEs in Iran, because the development of entrepreneurship can play an important role in the economic development of the country. According to the first paragraph of the general policies of resistance economy, there is a need for providing conditions and activating financial resources in order to develop entrepreneurship and maximize the participation of individuals in economic activities by facilitating crowdsourcing and among the ways to achieve this, is crowdfunding. This study tries to design an operational model for crowdsourcing small and medium-sized businesses with an emphasis on Meidoun website. The website uses various media capacities, such as TV competitions, to finance small and medium-sized businesses. This research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of the nature of data collection. In this research, firstly, Successful domestic and foreign crowdfunding models and their business models were examined. Then, to select the best crowdfunding model, a questionnaire based on the criteria of entrepreneurs and investors was designed. In the next step, using TOPSIS model, the crowdfunding models were ranked based on the opinion of experts. Then, with the formation of the focus group, the results of the mentioned rankings were reviewed and the final model of the platform was determined, and based on that, the business model canvas of the platform was designed.