چکیده:
در این مطالعه به تغییر در نامگزینی دختران متولد استان تهران در طول نیمۀ دوم دهۀ 1390، به مثابه بخشی از تغییرات فرهنگی در جامعۀ ایران پرداخته شده است. تغییر در عرصهی نامگزینی در دورههای مختلف نسلی، نشانی از تغییرات فرهنگی بین نسلهای مختلف جامعه است. تحلیل ثانویه، روش این پژوهش برای مطالعه و تحلیل آمارهای ارائه شده توسط مرکز آمار ایران، سازمان ثبت احوال استان تهران و دادههای پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی است. مولفههای مورد مطالعه در این پژوهش شامل سن و تحصیلات مادران و میزان استفاده از رسانهها بوده است. جامعهی تحقیق، دختران متولد سالهای 1395تا 1399 و مادران آنها هستند. نتایج پژوهش نشان میدهد که بین سن، تحصیلات و استفاده از رسانهها به ویژه اینترنت توسط مادران، با گرایشهای فرهنگی آنها در انتخاب نام برای فرزندانشان همبستگی وجود دارد. در واقع نامهای انتخابی توسط مادران جوان و تحصیلکرده از نامهای انتخاب شده توسط نسلهای پیشین متفاوت است.
Cultural Changes and Naming Girls in Tehran Province in 2010sIn this paper, the girls naming born in Tehran Province at the late of 2010s as a part of cultural changes in Iranian Society has been studied. The girls naming in different generation eras signifies the cultural changes among different generations. Secondary analysis has been applied to study and analyze statistic data presented by Iranian Statistic Centre, Tehran Province organization for civil registration, and data of National Survey of Cultural Goods Consumption. The studied component in this paper includes age, Mother education and rate of media consumption. Research Population includes the girls born on 2016 to 2021 and their mothers. The findings show that the age, education and media consumption of mothers are correlated to their inclination to name their children. The girls` names chosen by young and high educated mothers to name their children are different to the names chosen by previous generations.
خلاصه ماشینی:
تحليل ثانويه ، روش اين پژوهش براي مطالعه و تحليل آمارهاي ارائه شده توسط مرکز آمار ايران ، سازمان ثبت احوال استان تهران و داده هاي پيمايش ملي مصرف کالاهاي فرهنگي است .
نتايج پژوهش نشان ميدهد که بين سن ، تحصيلات و استفاده از رسانه ها به ويژه اينترنت توسط مادران ، با گرايش هاي فرهنگي آن ها در انتخاب نام براي فرزندانشان همبستگي وجود دارد.
در واقع بورديو معتقد است 1 Cultural capital که سرمايه ي فرهنگي به طور عام و تحصيلات دانشگاهي به طور خاص ، در دست عده اي نخبه قرار ميگيرد که با داشتن برخي امتيازهاي اجتماعي سعي ميکنند خود را از ساير گروه هاي اجتماعي جدا کنند (اسميت و رايلي، ١٣٩٤: ٢٤٧-٢٤٨).
در واقع گسست از سنت ها (مثلا کم شدن از ميزان دينداري افراد) و ارتباط بيشتر با سبک زندگي مدرن (مثلا از طريق رسانه و فرايندهاي جهاني شدن ) انتخاب هاي جديد پيش روي افراد قرار ميدهد که انتخاب نام براي فرزندان يکي از عرصه هاي آن است .
در اين مطالعه بر اساس داده هاي پيمايش ملي مصرف کالاهاي فرهنگي که در سال ١٣٩٩ منتشر شده است ، به تحليل ارتباط بين ميزان استفاده از رسانه ها و فرهنگ نام گزيني ميپردازيم .
همان طور که داده ها و تحليل هاي اين مطالعه نشان ميدهند، بين سن مادران ، تحصيلات و ميزان استفاده از رسانه ها و گرايش هاي فرهنگي افراد به ويژه انتخاب نام هاي فرزندان ارتباط وجود دارد.