چکیده:
اکوتوریسم با پیروی از فلسفۀ توسعۀ پایدار گردشگری بر ارزشهای ذاتی و درونی تأکید دارد. تقاضای گردشگران برای کسب تجربههای جدید مقصد، مفهومی فراتر از گذراندن تعطیلات دارد و انجام فعالیتهای خلاقانه در مقاصد اکوتوریستی منجر به خلق تجارب جدیدی از گردشگری طبیعی با عنوان اکوتوریسم خلاق میشود. ازآنجاکه صنعت گردشگری در موج سوم خود (گردشگری خلاق) به سر میبرد و همواره با تنوع تقاضای مشتریان، تأثیر تکنولوژی و درخواستهای جامعۀ محلی مواجه است، ارائۀ راهبردهای مؤثر برای اکوتوریسم خلاق از ضرورتهای اجتنابناپذیر محسوب میشود. هدف اصلی این پژوهش، ارائۀ راهبردهای توسعۀ اکوتوریسم خلاق مبتنی بر رویکرد پایداری با رهیافت توسعۀ پایدار است که این امر با توجه به ظرفیتهای بالقوه و بالفعل در درۀ کن و سولقان تهران انجام گرفته است. این پژوهش ازنظر روششناسی توصیفی-تحلیلی است که بخش توصیفی-تحلیلی آن مبتنی بر شیوۀ اسنادی و خبرگان و بخش کمّی آن مبتنی بر استفاده از پرسشنامه در سطح خبرگان است. گردآوری دادهها به روش اسنادی، کتابخانهای و میدانی از طریق مشاهده و پرسشنامه انجام شده است و جامعۀ آماری را 30 نفر از خبرگان تشکیل دادهاند. در این پژوهش، برای تدوین راهبردهای توسعۀ اکوتوریسم خلاق با تلفیق مؤلفههای پایداری و شاخصهای گردشگری پایدار، گردشگری خلاق، خلاقیت و اکوتوریسم، وضعیت موجود ترسیم و عوامل مؤثر داخلی و خارجی مشخص و درنهایت راهبردها با تکنیک SWOT استخراج شدند و با تکنیک QSPM به ترتیب جذابیت اولویتبندی شدند. نتایج این تحقیق حاکی از این است که «تأکید بر طراحی تورهای ترکیبی طبیعتگردی و آموزشی»، «برگزاری تورهای اکوتوریستی و آموزشی جهت تجربۀ شیوۀ زندگی ساکنان بومی بهوسیلۀ گردشگران»، «بازنگری بر سیاستهای اجرایی و مشارکت با جوانان جهت راهاندازی کسبوکارهای نوین در عرصۀ گردشگری» و «استفاده از ابزارهای تبلیغاتی مناسب جهت تشویق جوانان به فراگیری صنایع دستی گردشگری» در منطقۀ کن و سولقان تهران بهعنوان راهبردهای جذاب استخراج شدهاند.
In accordance with the philosophy of sustainable tourism development, ecotourism emphasizes intrinsic and inner values. The demand of tourists to gain new experiences is beyond a desire to simply spend their holidays in a tourist destination. By participating in creative activities in ecotourism destinations, tourists can gain new experiences in natural tourism, called creative ecotourism. The third wave of the tourism industry, called creative tourism, is influenced by factors such as diversity of customer demand, impact of technology, and demands of local communities; therefore, introducing effective strategies for creative ecotourism is an unavoidable necessity. The main objective of this study was to introduce creative ecotourism development strategies based on the sustainable development approach by considering the potential and actual capacities of the Suleghan & Kan Valley in Tehran, where the research was carried out. In this descriptive-analytical study, the data were collected using the desk study (documentary) and field (questionnaire) methods and expert opinions. The study population consisted of 30 experts. To develop creative ecotourism development strategies, the sustainability components were first integrated into the indicators of sustainable tourism, creative tourism, creativity, and ecotourism. The authors then outlined the current situation and identified effective internal and external factors. In the next step, the strategies were extracted using SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities, and Threats) analysis. Finally, the Quantitative Strategic Planning Matrix (QSPM) was used to prioritize the identified strategies based on their degrees of attractiveness. The attractive strategies for developing creative ecotourism in the Suleghan & Kan Valley included “Emphasizing the design of tours that combined learning and nature tourism”, “Holding ecotourism and educational tours for the tourists to experience the lifestyle of local people”, “Revising executive policies and collaborating with the youth to start new tourism businesses”, and “Using effective advertising tools to encourage the young people to take courses in handicrafts and tourism.”