چکیده:
روستا، محصول امتزاج عناصر طبیعی و مصنوع بر پایة معیشت است و از فرهنگی یکپارچه تبعیت میکند. شکلگیری ارگانیک خانههای روستایی با مصالح بومآورد، در هر پهنه از جغرافیای ایران منجر به شکلگیری گسترة وسیعی از مناظر روستایی از جنوب تا شمال و شرق تا غرب شده است، به گونهای که میتوان برای هریک ویژگیهای متمایزی برشمرد که منجر به شناخت و ادراکی متفاوت از دیگری میشود. فرهنگ به عنوان مؤلفهای غیرفیزیکی، با ایجاد تأثیرات فیزیکی در روستا، منجر به تنوع گستردة منظر روستا میشود. همچنین جغرافیای متنوع مانند پوشش گیاهی، جانوری و آبوهوا، تأثیر مستقیم بر شیوۀ زندگی روستاییان و سرزمین داشته و شکل منحصربهفردی از «منظر روستایی» را به وجود میآورند. اقتصاد گردشگری به عنوان مفهومی نوین در پایداری و گسترش روستاها، امروزه به یکی از مهمترین مباحث مرتبط با مفهوم روستا بدل شده است. گردشگری روستایی با خوانش و تعمیق در فرایندهای منظر روستایی، به انتقال و گسترش تجربیات ادراکی ساکنین روستا به گردشگران، کمک میکند. این نوشتار درصدد است با معرفی وجوه متفاوت مفهوم روستا، به تبیین منظر روستایی -به عنوان نقطۀ اتصال طبیعت و زندگی اجتماعی- از نگاه گردشگری پرداخته و با ارائة الگویی شناختی، مهمترین مؤلفهها در شناخت گردشگری روستایی جهت آشنایی گردشگران را تعیین نماید. جهت شناخت گردشگران معین سازد.
The village is a synthetic product of natural and artificial elements founded on the economic necessities and adhering to a uniform culture. In every region of Iran, the organic process of building rural houses from locally-procured materials has led to the emergence of a wide variety of rural landscapes each with their own distinct characteristics. Culture, as a non-physical component with physical impacts, is one of the factors leading to variety among rural landscapes. Moreover, geographical variety in the case of components such as vegetation, wildlife, and climate, affects the lifestyle of the inhabitants of a village leading to unique forms of “rural landscape”. It seems that the novel concept of tourism economy has become one of the most important topics in rural sustainability and development. Rural tourism, through its scrutinising reading of the processes involved in shaping rural landscapes, attempts to transfer the subjective experience of the local inhabitants unto tourists. By examining the different aspects of the concept of “village”, this paper aims to explain the rural landscape, as a linking point between the natural world and social life, from a tourism point of view. It furthermore seeks to offer a perception model for the most important components of rural tourism.