چکیده:
امروزه بسیاری از کسبوکارهای کوچک و متوسط تحت شرایط محیطی پوبا و پیچیده کار میکنند بهگونهای که در این شرایط رقایت به طرز روزافزونی در حال افزایش است و از این روی منابع سنتی مزیت رقابتی متضمن بقای یک سازمان نبوده و مستلزم سازگاری سریع است. یکی از منابع جدید مزیت رقابتی مدیریت استراتژیک و به تبع آن تحول دیجیتال است که به بهبود شرایط رقابتی سازمانها کمک میکند. منفعت اصلی مدیریت استراتژیک این بوده است که به سازمانکمک میکند از مجرای استفاده نمودن از روش منظمتر» معقولتر و منطقیتر راهها یا گزینههای استراتژیک را انتخاب نماید و بدینگونه استراتژیهای بهتری را تدوین نماید. مدیریت استراتژیک و تحول دیجیتال از مهمترین عوامل در ارتقای کیفیت خدمات در سازمانهاست و پایداری بیشتر نیروی انسانی در سازمان را بهدنبال دارد. تحقیق حاضر بهمنظور بررسی تاثیر مدیریت استراتژیک بر تحول دیجیتال در کسبوکارهای کوچک و متوسط میباشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ داده، کمّی و از لحاظ ماهیّت توصیفی - پیمایشی است. ابزار گردآوری دادهها این پژوهش پرسشنامه بوده است. بدینمنظور تعداد ۱۵۰ پرسشنامه میان مدیران کسبوکارهای کوچک و متوسط توزیع شده که ۱۳۲ عدد بازگشت داده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که آیندهنگری، تحلیل گری، رویکرد تدافعی و رویکرد واکنشی بر تحول دیجیتال تاثیر مثبت و معنادار دارد. نتایج تحقیق در درجه اول برای مدیران کسب و کارهای کوچک و متوسط و وهله بعد برای کارکنان سازمانهای مشابه اهمیّت خواهد داشت.
خلاصه ماشینی:
شاخصهای مرکزی و پراکندگی متغیرهای پژوهش متغیر, تعداد, حداقل نمره, حداکثر نمره, مجموع, میانگین, انحراف معیار, واریانس مدیریت استراتژیک, 132, 1, 5, 67/910, 41/3, 832/0, 692/0 رویکرد تحلیلگری, 132, 22/1, 61/4, 7/892, 34/3, 546/0, 298/0 رویکرد تدافعی, 132, 11/1, 7/4, 68/901, 38/3, 633/0, 401/0 رویکرد واکنشی, 132, 33/1, 83/4, 67/915, 43/3, 624/0, 390/0 رویکرد آیندهنگری, 132, 6/1, 5, 32/957, 59/3, 641/0, 411/0 تحول دیجیتال, 132, 55/1, 82/4, 49/943, 5/3, 601/0, 362/0 )به تصویرصفحه رجوع شود) - بررسی وضعیت نرمال بودن مؤلفههای تحتمطالعه با آزمون کولموگروف – اسمیرنف در جدول زیر نتایج آزمون فرض نرمال بودن نشان داده شده است : جدول 5.
بنابراین با اطمینان 95 درصد میتوان نتیجه گرفت که این ضریب مسیر در سطح خطای 05/0 معنادار است و وجود رابطهی معنادار و مثبت بین آیندهنگری و تحولدیجیتال در کسبوکارهای کوچک و متوسط تأیید میشود و میتوان گفت آیندهنگری بر تحول دیجیتال تأثیر مثبت و معناداری دارد.
بنابراین با اطمینان 95 درصد میتوان نتیجه گرفت که این ضریب مسیر در سطح خطای 05/0 معنادار است و وجود رابطهی معنادار و مثبت بین تحلیلگری و تحولدیجیتال در کسبوکارهای کوچک و متوسط تأیید میشود و میتوان گفت تحلیلگری بر تحول دیجیتال تأثیر مثبت و معناداری دارد.
بنابراین با اطمینان 95 درصد میتوان نتیجه گرفت که این ضریب مسیر در سطح خطای 05/0 معنادار است و وجود رابطهی معنادار و مثبت بین رویکرد تدافعی و تحولدیجیتال در کسبوکارهای کوچک و متوسط تأیید میشود و میتوان گفت رویکرد تدافعی بر تحول دیجیتال تأثیر مثبت و معناداری دارد.
بنابراین با اطمینان 95 درصد میتوان نتیجه گرفت که این ضریب مسیر در سطح خطای 05/0 معنادار است و وجود رابطهی معنادار و مثبت بین رویکرد واکنشی و تحولدیجیتال در کسبوکارهای کوچک و متوسط تأیید میشود و میتوان گفت رویکرد واکنشی بر تحول دیجیتال تأثیر مثبت و معناداری دارد.