چکیده:
مراکز فرهنگی تربیتی را میتوان به عنوان یکی از قطبهای اصلی تقویت روح تربیت اسلامی در جوامع ایران دانست که به برکت تلاش و مجاهدتهای عوامل این حرکتها نتایج خوبی را از جمله تربیت نیروهایی مومن و متعهد برای انقلاب اسلامی مشاهده میکنیم دغدغه اصلی در این مقاله بهبود عملکرد صحیح مراکز فرهنگی تربیتی در مدار محبت بوده و ادعای نویسنده پس از تحقیقات میدانی حول موضوع محبت در مراکز فرهنگی، تربیتی که در قالب پایان نامه ای ارایه شده این است که محبت، عنصر اصلی و روح حرکتهای فرهنگی بوده و در صورت احیا و تقویت این عنصر کلیدی نتایج مطلوب تری را در فعالیتهای فرهنگی تربیتی مشاهده خواهیم کرد. لازم به ذکر است پیشینه تحقیق با موضوعات محبت و تربیت به حد نیاز موجود بوده ولیکن تحقیقی که به بررسی عناصر غنی سازی محبت در مراکز فرهنگی تربیتی پرداخته باشد یافت نشد.
خلاصه ماشینی:
(قرائتی محسن تفسیر نور، ج ۱، ص ۲۹۸) و همچنین از امام صادق(علیهالسلام) ذیل آیه ۱۸۹ سوره بقره «و أتُوا الْبُیوتَ مِنْ أبوابها» میفرمایند: هر کاری را از راهش وارد شوید (سید علیاکبر،قرشی تفسیر احسن الحدیث به نقل از سایت دانشنامه اسلامی) پس در مورد محبت نیز باید روشهای صحیح را برای نهادینه کردن این موضوع در مراکز فرهنگی اتخاذ کنیم.
تربیت الگوهای فرهنگی محبوب و معرفی آنها بهعنوان افراد شاخص مجموعه: تربیت فرد و تأثیر آن روی اجتماع بهقدری مسأله ساز است که اگر شخصی صحیح تربیت شود به دلیل جمعی بودن زندگی انسانها و همچنین تأثیرپذیری آنان از یکدیگر میتوان امید داشت که جمعی، تربیت بشوند.
اگر مخاطبان در مراکز فرهنگی این را دریابند که موردتوجه و محبت هستند و به نظرات آنها توجه میشود نسبت به مجموعه حس مسئولیت پیداکرده و خود را وابسته به مجموعه مییابند و همچنین توان خود را برای بهبود فعالیتهای مجموعه دوچندان میکنند.
ش، ج ۳، ص ۱۴۰-۱۴۱) مجموعههای فرهنگی تربیتی که نمادی از فعالیتهای مذهبی هستند و نام دین را به عنوان برچسبی جدانشدنی روی خود دارند لازم است برای ترویج لطافت روحی و عدم برخوردهای ناشایست تلاش کرده و رفتار محبتآمیز رسول خدا (صلیالله علیه و آله و سلم) را سرلوحه فعالیتهای خود قرار دهند لذا یکی از عواملی که سبب غنیسازی عنصر محبت در مراکز فرهنگی تربیتی میشود بخششها و جلوگیری از تنشها است.