چکیده:
در اکثر صنایع امروزی از قبیل صنایع غذایی، آرایشی، حملونقل و ... میتوان رد پایی از مسئلة حلال پیدا نمود. گردشگران مسلمان بیش از هر زمان دیگر توجه بازارهای گردشگری را به خود معطوف کردهاند. از آنجا که ایران کشوری اسلامی و قوانین آن مطابق با موازین اسلام است، میتوان با توجه به پیشینة فرهنگ اسلامی گردشگری حلال را در این کشور رونق بیشتری داد. از این رو ضروری است که به سیاستهای فرهنگی و دینی کشور ایران در جهت توسعة گردشگری حلال توجه شود. هدف این مقاله، شناسایی و رتبهبندی سیاستهای فرهنگی و دینی کشور ایران در رابطه با بهبود و پیشرفت و توسعة گردشگری حلال با بررسی رابطة شاخصهای دینی و فرهنگی مؤثر بر توسعة اینگونه گردشگری با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) است. این روش جزو روشهای تجزیه و تحلیل سیستم است که به بررسی تعاملات میان عناصر آن پرداخته و مبتنی بر نظر خبرگان است. گروه خبرگان در این تحقیق متشکل از خبرگان حوزة گردشگری مذهبی و دستاندرکاران میراث فرهنگی و گردشگری و مدیران مراکز اقامتی پذیرندة گردشگران مسلمان خارجی بوده است. یافتههای تحقیق نشان داد که شاخصهای برندسازی اسلامی با تأکید بر فرهنگ کشور ایران، بازاریابی و تبلیغات جهت شناساندن فرهنگ دینی-اسلامی ایران به گردشگران مسلمان و ایجاد تصویر مناسب از اوضاع فرهنگی کشور به منظور جذب گردشگران مسلمان اساسیترین شاخصهای دینی و فرهنگی مؤثر بر توسعة گردشگری حلال است که باید در وهلة اول در سیاستهای اجرایی کشور بر آنها تأکید شود.
Traces of the ‘halal issue’ can be found in most of today’s industry including food, cosmetics, transportation, and other related productions. Muslim tourists are paying more attention to tourism markets than ever before. Since Iran is an Islamic country and its laws are in accordance with the standards of Islam, halal tourism can be flourished in this country according to the background of Islamic culture. Therefore, it is necessary to examine the importance of paying attention to the cultural and religious policies of Iran to develop halal tourism. The purpose of this article is to evaluate the contribution of the cultural and religious policies of Iran to the improvement and development of halal tourism. To this purpose, the relationship between religious and cultural indicators affecting the development of this type of tourism was examined using the interpretive structural modeling (ISM) technique. This method is a system analysis that examines the interactions between its elements and is based on the opinion of experts. The group of experts in the field of religious tourism and cultural heritage, tourism stakeholders, and managers of accommodation centers have received foreign Muslim tourists. The findings showed that Islamic branding indicators focusing on Iranian culture, marketing, and advertising can introduce the Islamic religious culture of Iran to Muslim tourists and create a good image of the cultural situation in Iran. As a result, Muslim tourists can be attracted to Iran by the most basic religious and cultural indicators affecting tourism development. This strategy should be incorporated into the executive policies of the country as a priority.