چکیده:
پژوهش حاضر باهدف ترکیب مطالعات انجام شده و حصول یک نتیجه کلی درزمینه اثربخشی مداخله های روان شناختی بر اهمال کاری تحصیلی به شیوه فراتحلیل انجام شد. جامعه آماری شامل پژوهش های در دسترس و مرتبطی بود که در فاصله سال های 1390 تا 1400 به صورت مقاله تمام متن، پایان نامه و طرح پژوهشی در فصلنامه ها و مجلات علمی پژوهشی کشور منتشرشده اند. پس از اعمال ملاک های ورود و خروج و نیز تحلیل حساسیت 136 اندازه اثر از 83 مطالعه اولیه به عنوان نمونه انتخاب و توسط نرم افزار CMA2 موردبررسی و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد اندازه اثر ترکیبی در هر دو مدل ثابت و تصادفی معنی دار است و میزان تاثیر طبق ملاک تفسیری کوهن بزرگ ارزیابی شد(1/47ES =). در کاهش اهمال کاری تحصیلی یافته ها حاکی از تاثیر بیشتر مداخله آموزش خودتنظیمی در مقایسه با سایر مداخله ها بود. همچنین بررسی متغیرهای جنسیت و مقطع تحصیلی فراگیران به عنوان متغیرهای تعدیل کننده در پژوهش نشان داد جنسیت آزمودنی ها تاثیری بر میزان اثربخشی مداخله های روان شناختی نداشته است اما تاثیر این مداخله ها در مقاطع تحصیلی تفاوت معنی داری نشان داد. این پژوهش دارای تلویحاتی برای درمانگران و مشاوران در راستای کارایی مداخله های روان شناختی بالاخص آموزش مولفه های خودتنظیمی است تا با ارایه برنامه هایی اهمال کاری تحصیلی فراگیران را بهبود بخشند.
The main objective of this study was to synthesize the findings of different studies and gain a general understanding of the effectiveness of psychological interventions on academic procrastination. The study population consisted of available full-text Articles, dissertations, and research projects published from 2011 to 2021 in quarterly publications and scientific research journals. Based on inclusion and exclusion criteria and sensitivity analysis, 136 effect sizes from 83 initial studies were analyzed using CMA2 software. The results revealed a statistically significant combined effect size for both fixed and random effect models, and the combined effect size for the random-effects model based on Cohen's criterion was large (ES = 1. 47). In reducing academic procrastination, the findings indicated a high effect of self-regulation intervention compared to other interventions. Also, examining the variables of gender and educational level of the learners as moderating variables in the research showed that the gender of the subjects had no effect on the effectiveness of the psychological interventions, and the efficacy of interventions had a significant difference in the educational levels. This research has implications for therapists and counselors in line with the effectiveness of psychological interventions, especially the training of self-regulation components, to improve students' academic procrastination by providing programs.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد اندازه اثر ترکیبی در هر دو مدل ثابت و تصادفی معنی دار است و میزان تأثیر طبق ملاک تفسیری کوهن بزرگ ارزیابی شد (۱٫۴۷ ES) در کاهش اهمال کاری تحصیلی یافته ها حاکی از تأثیر بیشتر مداخله آموزش خود تنظیمی در مقایسه با سایر مداخله ها بود همچنین بررسی متغیرهای جنسیت و مقطع تحصیلی فراگیران به عنوان متغیرهای تعدیل کننده در پژوهش نشان داد جنسیت آزمودنی ها تأثیری بر میزان اثربخشی مداخله های روان شناختی نداشته است اما تأثیر این مداخله ها در مقاطع تحصیلی تفاوت معنی داری نشان داد.
Pilot study of a Web- based acceptance and commitment therapy intervention for university students to reduce academic procrastination.
The Effect of Self- Regulation Skills Training on Academic Achievement Motivation and Academic Performance of Nursing Students in English lesson, Research IN Medical Education, 10(1), 1-9.
Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy Training on Academic Procrastination and Adjustment to School among High School Girl Students.
The Effectiveness of Training Mindfulness-Based Cognitive Therapy on Social Support, Academic Procrastination and Academic Achievement of Students, Journal of Social Psychology, 6(48), 67-76.
Effectiveness of self- control training on the second year high school female student's procrastination, Social Psychology Research, 1(3), 19.
Effects of group counseling based on self-efficacy for self-regulated learning in students with academic procrastination.
This research has implications for therapists and counselors in line with the effectiveness of psychological interventions, especially the training of self-regulation components, to improve students' academic procrastination by providing programs.