چکیده:
هدف از این پژوهش، تبیین مدل مفهومی معناگرایانه ی "معماری کشفی-شهودی" از واکاوی اندیشه ها و نظرات معماران مطرح معاصر ایران در فضای فرهنگی برپایه ی بازتاب زیبایی شناسی محیطی در روح مکان است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی است و با رویکرد استقرایی به واکاوی موارد پرداخته است. از لحاظ ماهیت به صورت کیفی به توصیف اطلاعات موجود و تحلیل استقرایی جزء و کل در موضوعات مبانی نظری پرداخته است. روش جمع آوری اطلاعات به شیوه کتابخانه ای با تکیه بر اسناد معتبر با بهره گیری از روش تحلیل منطقی، به توصیف و تحلیل گزاره های نظری پرداخته است. سپس گزاره های از نقطه نظر تعدادی معماران معاصر ایران و آراء صاحبنظران حوزه پژوهش استخراج، دسته بندی و تحلیل گشته است. از یافته ها مطرح نمود که روح مکان ارتباط با عوالم روحانی و لایه های زیرین روح انسان را میتوان ممکن سازد. چرا که شهود از مولفه های معناگرایانه به واسطه ی تنوع طلبی حسی و کثرت طلبی در جزئیات ساده در عین پیچیدگی، در قالب یک کل وحدت یافته دغدغه ی زیبایی شناسانه ی کاربران است. که در راستای آن کشف و شهود با امکان قابلیت پیش بینی امن در عین حال هیجان انگیز، در جهت یکسان سازی الگوهای اشتراکی از عواطف و حواس انسانی تاثیر گذار است. که معیارهای مطروحه در تببین مدلی نوینی از زیبایی شناسی محیطی در راستای دستیابی به روح مکان به واسطه ی "معماری کشفی- شهودی" منجر به "درک فراحسی" در آثار فرهنگی معماری معاصر نقش بسزایی دارد.
the purpose of this study is to explain the semantic conceptual model of "disciplinary-architecture" to analyze the ideas and opinions of contemporary iranian architects in the cultural space based on environmental aesthetic reflection in the genios loci. the present study is practical in terms of purpose and has been analyzed with an inductive approach. in nature, qualitatively describes existing information and component inductive analysis in theoretical subject matter. the method of collecting information by library relying on valid documents using the logical analysis method describes and analyzes theoretical propositions. the propositions have then been extracted, categorized and analyzed from the point of view of a number of contemporary iranian architects and the views of the field of research. from the findings he suggested that the genios loci of communication with spiritual worlds and the underlying layers of the human soul can be possible. because intuition is one of the semantic components due to sensory diversity and plurality in simple detail while complexity, in the form of a united whole, the aesthetic concerns of users. in this way, the discovery and intuition with the ability to safely predict the exciting at the same time have an impact on the integration of shared patterns of human emotions and senses. the criteria set forth in explaining a new model of environmental aesthetics in achieving the genios loci through "intuitive-intuitive architecture" lead to "extensive understanding" in contemporary architectural artifacts.
خلاصه ماشینی:
لـذا جهـت تبیـین مـدل مفهومی مشتمل مولفه های روح مکان منتج از زیبـایی شناسـی محیطـی در ایـن پـژوهش بـه گردآوری آراء، نظرات و مصاحبه های معماران مطرح معاصر ایران که در جهت معمـاری فضـای فرهنگی فعالیت داشتند یا صاحبنظر بودند پرداخته شده است ؛ پس از واکاوی اندیشه هـای آنـان ، مولفه ها با افق دیدگاه براساس زیبایی شناسی در روح مکان دسته بندی شد و براسـاس ویژگـی های خاص فضای فرهنگی تبیین گردید.
هدف اصلی این پژوهش ، تبیین مـدل مفهومی معناگرایانه ی "معماری کشفی -شهودی " از واکاوی اندیشه ها و نظرات معماران مطرح معاصر ایران در فضای فرهنگی برپایه ی بازتاب زیبایی شناسی محیطی در روح مکان است ، کـه به صورت استقرایی انجام می شود.
Genius Loci پژوهش مشخصاً معماری معاصر ایران در بازه زمانی سال ١٣٠٠ تا به حال در نظـر گرفتـه شـده است ، و به علت محدودیت و خاص بودن آثار فرهنگی معاصر ایران در جهـت اسـتخراج الگـوی های زیبایی شناسی محیطی با بازتاب روح مکان را از آن استخراج نمـود و همچنـین نیـاز نـاءل آمدن تا مرحله ی اشباع داده های لازم جهت بررسی اندیشه ها، مصاحبه ها و نظـرات معمـاران معاصر ایران این بازه به صورت گسترده تر در نظر گرفته شـده اسـت تـا بتـوان مـوارد شـاخص ارزیابی گردد و کدهای متناظر با محدودیت کمتری و دقت نظر بیشتری تدوین گردد.
اندیشه های معماران معاصر ایران در معماری آثار فرهنگی (مأخذ: نگارندگان ) تحلیل داده ها و تبیین مدل مفهومی معناگرایانه "معماری کشفی-شهودی " براساس یافته های پژوهش می توان مطرح نمود که معماری ای که براساس ارزش هـای زیبایی شناسی محیطی شکل گرفته است ، دیدار کننده را جذب خود می کند.